François Piette

14 JAN 2009

Peugeot 3008 : 308 Crossover

 

Het Prologue Hybrid4 concept, dat op het autosalon van Parijs werd voorgesteld, lag aan de basis van de hybride versie van de Crossover. Vandaag krijgt dit concept (min of meer) het daglicht te zien onder de naam 3008. Op basis van de 308 heeft dit concept de look van een crossover, maar dan wel enkel met voorwielaandrijving…momenteel althans, want in 2011 zou een andere versie met een elektrische motor voor de achterwielen ook op de markt moeten komen.

Samenvloeiing van genres ...

Deze 3008 is meer dan een Crossover, het is de combinatie van een berline en een monovolume in een SUV kleedje.

Ergonomisch

Het interieur met moduleerbare zetels wordt met licht overgoten dankzij het enorm glazen dak, een echte specialiteit van Peugeot. De koffer is goed voor een laadruimte van 512 tot 1.604 liter. Om het aflezen van de belangrijkste informatie te vergemakkelijken maken ze voor dit concept gebruik van een heads-up display met een doorzichtig scherm.

Milieukwestie

Om het verbruik, en de CO2 uitstoot, binnen de perken te houden heeft Peugeot voor een voorwielaandrijving gekozen. De vierwielaandrijving komt er in 2011. Voor dit model gaan ze gebruik maken van een elektrische motor voor de aandrijving van de achterwielen.

Peugeot maakt er ook werk van om hun modellen zo licht mogelijk te maken. Ze doen dat door de gepaste materialen te gebruiken en het lassen met lasertechniek toe te passen.

De aerodynamica, met een Cx waarde onder de grens van 0.30, van deze Crossover verdient ook een vermelding, evenals de Michelin banden met lage weerstand.

De combinatie van al deze factoren hebben toegelaten om het verbruik op een laag niveau te houden. De zuinigste versie is de 1.6 HDi 110 met een zesvoudige gerobotiseerde versnellingsbak: 4.9 liter voor 100 km en een CO2 uistoot van 130 gr/km.

Optimale motoriek

De 3008 heeft dus wel de Crossover look, maar beschikt niet over de vierwielaandrijving van de echte Crossovers. Peugeot heeft de 3008 dan maar uitgerust met verschillende elektronische systemen om een optimale motoriek te garanderen. Het Grip Control systeem beschikt over vijf instellingen: Standaard, sneeuw, all-road, zand en OFF.

Het Dynamic Rolling Control systeem houdt de 3008 zo vlak mogelijk bij het bochtenwerk voor een betere stabiliteit.

Van 110 tot 163 pk ... !

Het dieselaanbod begint bij de welbekende 1.6 HDi van 110 pk, in combinatie met een handgeschakelde of gestuurde versnellingsbak. Daarnaast is er de 2.0 HDi met 150 of 163 pk, in het laatste geval is hij standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes versnellingen.

Het aanbod benzinemotoren bestaat uit de 1.6 VTi en THP, ontwikkeld in samenwerking met BMW. Deze motoren beschikken respectievelijk over 120 en 150 (156 in de herfst) pk.

De Hybride versie

De hybride versie is voorzien voor 2011 en zal uitgerust worden met een 2.0 HDi van 163 pk en een elektrische motor, samen goed voor 200 pk. Hij zal over een interessant koppel van 300 Nm beschikken voor de voorwielen, en 200 Nm voor de achterwielen. Het gemiddeld verbruik zou 4.1 liter moeten bedragen met een CO2 uitstoot van 109 gr/km!

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie