Bruno Wouters

26 JAN 2009

Evolutie

Bij de ontwikkeling van de nieuwe TMax is Yamaha zo slim geweest de initiële karakteristieken, die het succes van de TMax maken, niet te herzien. In 2001 verscheen hij op de markt en er werden niet minder als 100.000 exemplaren van verkocht. Om maar te zeggen dat de TMax zijn plaatsje tussen de scooters meer als verdiend heeft. Uiteraard bestaat er iets groters zoals de Burgman 650 of bestaat er iets sneller zoals de Gilera GP 800. Mmaar de TMax wist een hoop kwaliteiten naar voor te schuiven waardoor hij de concurrentie makkelijk aankon. Zijn afmetingen zijn werkelijk ideaal en het vermogen en de beweeglijkheid beloven zijn bezitter veel rijplezier. En het eind 2008 gepresenteerde nieuwe model verbetert de kwaliteiten van zijn voorganger nog maar eens.

 

Evolutie

Yamaha heeft zich niet tot een wedstrijd voor het meeste vermogen laten verleiden. De tweecilinder van 499 cc werd hernomen, maar profiteert toch van een aantal aanpassingen die de efficiëntie verhogen. Het vermogen beperkt zich tot 44 pk en dat is genoeg om de TMax 170 kmu snel te maken. Alleszins genoeg om je rijbewijs kwijt te raken maar ook genoeg om op de autosnelwegen 120 à 130 aan te houden zonder te verzwakken.

Verfijnde styling

Ondanks dat hij helemaal hertekend werd ligt de lijn van de nieuwe TMax dicht bij die van zijn voorganger. Hij ziet er meer gebald uit, dynamischer zelfs. Bovendien straalt hij zelfs wat meer klasse uit. De scherp getekende lichten, het fijn gelijnde achterdeel dat door de elegante katalysator ondersteund wordt en de goede assemblage van gelakte en satijnen onderdelen geven hem een erg evenwichtig uiterlijk. De uitstekende afwerking maakt hem er echt klasse uitzien. Kortom de Tmax ziet er goed uit en is knap afgewerkt, eigenlijk te mooi om goed te zijn. Zo vrezen we dat sommige onderdelen wat te snel zullen slijten. De voetsteun bvb lijkt nogal sterk onder het geschuifel van de voeten te lijden en het is dus aangeraden om je TMax met de nodige liefde te behandelen. Het dashboard ziet er met zijn chroom omrande en oranje verlichte instrumenten erg mooi uit. Toch zijn we een beetje verwonderd dat we geen buitentemperatuurmeter vinden. Op een “doodgewone” X-Max zit die wel. Verder is er ook geen verklikkerlichtje dat je verwittigd als je op reserve overgaat want de automatisch omschakelende benzinekraan werkt wel heel erg discreet. Wel konden we de twee bergruimtes op de treeplank appreciëren en juichen we de afwerking van de koffer (tapijtje en verlichting) toe maar toch vinden we het jammer dat je serieus moet “foefelen” om er een integraalhelm in kwijt te geraken.

Nieuw onderstel

De grootste nieuwigheid verschuilt zich echter onder het bevallige kleed van de T Max. Het chassis is volledig nieuw en uit aluminium. Tegelijkertijd groeien de wielen naar 15 duim en wordt de voorvork wat dikker (nu 43 mm). Het remblok kreeg 4 zuigers en kan in optie door ABS ondersteund worden. Resultaat: de al uitstekende rijkwaliteiten van de TMax geen er nog op vooruit. Aan hoge snelheid rijdt de TMax stabiel en makkelijk terwijl hij op bochtige wegjes duivels efficiënt en…plezierig rijdt. Het is dan ook niet te verwonderen dat hij aan de Cote d’Azur of in Italië erg populair is. In de stad zal je trouwens niet gauw aan de limieten van de TMax geraken want hij is nog steeds klein genoeg om zonder problemen door het verkeer te glippen. Eens buiten de stad kan je de 44 pk’s de vrije hand geven en klimt de TMax erg snel naar meer dan 140 kmu. Ja er bestaan krachtigere scooters maar het evenwicht tussen prestaties, gewicht en omvang lijkt ideaal te zijn. Een GP 800 heeft meer kracht maar wordt door zijn hoge gewicht gelimiteerd, de Burgman is sneller en comfortabeler maar heeft te lijden onder een weinig precies en plomp weggedrag. De TMax kan op erg betrouwbare en bijtende remmen rekenen. Ze zijn makkelijk te doseren en worden feilloos door het optionele ABS bijgestaan. Zeker een optie die de gemoedsrust zal bevorderen.

Het ultieme wapen?

Een idyllisch plaatje? Bijna… We hebben de kwaliteiten van de TMax al ruim belicht maar dat belet ons niet om de zithoogte niet echt te smaken. Het zadel is trouwens te breed en de afwezigheid van een uitsnijdingen in de voetsteun zal het de kleinsten onder ons zeker niet makkelijk maken hebben om de voeten op de grond te zetten. En het comfort is ook niet de sterkste kant van deze scooter. Waar het rijgedrag geen enkele kritiek te verduren krijgt is het rijcomfort eerder droog te noemen, om het niet als vrij hard te bestempelen. Maar we kunnen de hoog geplaatste achteruitkijkspiegels alleen maar toejuichen of nog de parkeerrem, maar toch vragen we ons af waar en hoe we de GPS moeten monteren! Maar we betreuren vooral dat we geen 9790 € (met ABS) hebben om de TMax als de onze te bestempelen….

Advertentie
Advertentie
Advertentie