Testen

Test: Mercedes CLE Coupé, meer C dan E

De Mercedes CLE Coupé 2024 heeft de zware taak om zowel de C-Klasse Coupé en E-Klasse Coupé te vervangen. Maar het is duidelijk eerder een opvolger van die eerste dan van die laatste...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 april 2024
  • Mercedes-Benz
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Technologie aan boord
  • Afwerking en materialen
  • Trage reacties automaat
  • Rumoerige viercilinders
  • Niet erg dynamisch

Het gebeurt niet elke dag dat Mercedes een volledig nieuw model in zijn al zeer brede gamma introduceert, en al zeker niet een nieuw model met verbrandingsmotor: de CLE Coupé. Deze nieuwkomer wacht bovendien een zware taak van de Duitse constructeur. Hij moet namelijk de coupéversies van zowel de C-Klasse en de E-Klasse opvolgen. Maar in de praktijk neigt hij een stuk meer naar de ene dan naar de andere...

Een klein beetje E aan de achterkant

Het exterieur van de nieuwe CLE Coupé meet 4,85 m lang, 1,86 m breed en 1,43 m hoog. Het resultaat is een model dat effectief precies tussen de huidige C- en E-Klasse in zit, met 10 cm meer in de lengte dan die eerste en 10 cm minder dan die laatste. Maar hoewel de afmetingen van dit nieuwe Duitse model precies tussen zijn twee broers liggen, lijkt zijn design veel meer op dat van een C-Klasse. Op enkele details na delen beide modellen dan ook een identieke neus. De enige plek waar je een beetje van de grotere reisberline en -break kan herkennen, is aan de achterzijde. De specifieke achterlichten van de CLE zijn namelijk verbonden door een fijne zwarte balk, net als bij zijn grote broer.



Interieur van de C

In het interieur van de nieuwe CLE Coupé is er geen enkel spoor van de E-Klasse meer terug te vinden. Het dashboard is namelijk identiek aan dat van de C-Klasse. Daarnaast vinden we, naast een verzorgde afwerking en kwalitatieve materialen, een bekend digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch terug, net als een verticaal centraal aanraakscherm van 11,9 inch. Dat tweede scherm geniet wel van het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem van Mercedes, waarvan de grote en kleurrijke pictogrammen nog iets gemakkelijker zijn in gebruik dan vroeger. Het systeem reageert nog altijd erg snel en kan ook draadloos verbinding maken met Android Auto en Apple CarPlay.

Strikte 4-zitter

De Mercedes CLE Coupé neemt niet enkel zijn dashboard over, maar heeft ook dezelfde wielbasis van 2,87 m als zijn kleine broer met 4 deuren. Goed nieuws voor de passagiers op de achterbank, die echter maar met twee kunnen zijn, want de CLE is een strikte vierzitter. En hoewel ze een mooie beenruimte krijgen, riskeren ze jammer genoeg met hun hoofd tegen het dak te zitten als ze groter zijn dan 1,80 m. De koffer biedt dan weer 420 liter aan opbergruimte, wat voldoende is voor “drie golftassen”, aldus Mercedes.



4 of 6 cilinders

Onder de motorkap van de Duitse coupé heb je de keuze tussen meerdere viercilinders en twee 3 liter-zescilinders. De CLE 220 d is de enige dieselversie en stuurt zijn 197 pk en 440 Nm aan koppel steeds naar de achterwielen, met een 0-100 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 238 km/u. Op benzine kan je instappen in de CLE 200, die 204 pk en 320 Nm levert, met hetzelfde sprintje in 7,4 seconden en een top van 240 km/u. In dit geval kan het vermogen ook onder de vier wielen worden verdeeld (4Matic), waarmee de CLE in 7,5 seconden naar 100 km/u sprint en topt bij 236 km/u.



Als 300 4Matic haalt de Mercedes CLE Coupé wel een begrensde topsnelheid van 250 km/u, terwijl de sprint van 0 tot 100 km/u nog 6,2 seconden in beslag neemt dankzij zijn 258 pk en 400 Nm sterke viercilinder, die standaard vierwielaandrijving krijgt. De enige niet-AMG met een zes-in-lijn is de CLE 450, die ook zijn 381 pk en 500 Nm onder de vier wielen verdeelt. In deze configuratie duurt het nog maar 4,4 seconden voor de CLE Coupé om naar 100 km/u op te trekken, met ook in dit geval een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Mercedes-AMG heeft ook zijn eigen visie op het model voorgesteld: de CLE 53 4Matic+. Ook deze versie is uitgerust met een 3 liter-zescilinder-in-lijn, 330 kW (449 pk) en 600 Nm sterk, met een 0-100 km/u in 4,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u, of optioneel tot 270 km/u. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een 9-trapsautomaat en genieten van een milde hybridisering, die ze een elektrische boost geeft van 17 kW (23 pk). Merk op dat er in de nabije toekomst ook plug-inhybrides (PHEV) op de planning staan.

Rijgedrag van een GT

Ondanks zijn natuurlijk slankere uiterlijk dan de C-Klasse en E-Klasse berlines, is de CLE Coupé ook eerder comfortabel dan sportief. Mercedes heeft gekozen voor een soepel, zuiver en gebalanceerd rijgedrag, in plaats van een dynamisch of zelfs speels karakter. Een keuze die direct te merken is aan de versnellingsbak. Hoewel die vrijwel onmerkbaar schakelt bij rustig rijden, mist hij simpelweg wat reactiesnelheid wanneer je wat sportiever wil rijden. En zijn gewicht van 1,7 tot 1,9 ton, afhankelijk van de motorisatie, helpt de CLE Coupé ook niet om uit te blinken qua rijgedag.

De Duitse coupé kan echter wel boven op een uitstekende demping en een interieur dat goed geïsoleerd is van de buitenwereld, op een ding na... Of ze nu op benzine of op diesel draaien: de viercilinders van Mercedes zijn vrij rumoerig en hebben daarbij ook geen mooie klank. Een beetje verrassend en vooral jammer voor een wagen die uiteindelijk de GT-versie van de C-Klasse moet voorstellen, met een voorkeur voor lange afstanden en rustige krommingen in plaats van haarspeldbochten met het mes tussen de tanden.

Prijs Mercedes CLE Coupé 2024

De prijzen van de Mercedes CLE Coupé beginnen in België bij 64.130 euro voor de CLE 200. Om te genieten van 4Matic-vierwielaandrijving op deze variant, moet je een supplement van 2.420 euro betalen. De enige dieselversie, de CLE 220 d, is beschikbaar vanaf 66.550 euro, terwijl de CLE 300 4Matic vanaf 70.785 euro in de prijslijsten staat. Voor een zescilinder betaal je minstens 82.885 euro in het geval van de CLE 450 4Matic. Ongeacht de gekozen motorisatie levert Mercedes standaard het AMG Line-pakket mee, maar ondanks een kortere optielijst dan vroeger, blijven de extra’s duur en kunnen ze zonder enige moeite de totale prijs opdrijven met (tien)duizenden euro’s. De Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupé is dan weer beschikbaar vanaf 88.935 euro. Merk op dat de CLE ook als cabrio wordt aangeboden. De CLE Cabriolet is daarmee 7.260 euro duurder dan de Coupé.



Ons verdict

De Mercedes CLE Coupé is eerder een C-Klasse dan een E-Klasse, en eerder comfortabel dan dynamisch, waardoor we hem eerder als een GT zouden bestempelen dan een sportwagen. Het blijft wel een knappe machine waarmee je eerder de kilometers afmaalt dan een steile bergpas bedwingt. Alleen jammer dat zijn viercilinders onaangenaam klinken en dat zijn 9-trapsautomaat niet snel genoeg reageert.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km