Testen

Test: Mercedes C-Klasse Berline, revolutie binnenin

Hoewel de nieuwste C-Klasse aan de buitenkant eerder behoudsgezind is, gaat hij binnenin wel voor een revolutie, met een modern en digitaal dashboard. Maar wat heeft hij nog meer te bieden?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 07 augustus 2023
  • Mercedes-Benz
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Stijlvol en hoogtechnologisch dashboard
  • Aangenaam gevoel aan boord
  • Compromis comfort/wegligging
  • Hoge prijzen, veel en ook dure opties
  • De automaat mocht wat reactiever zijn
  • Soms ingewikkelde menustructuur (teveel instelmogelijkheden)

Als vaste waarde in het gamma van het merk met de ster op zijn motorkap werd de C-Klasse voor het laatst vernieuwd in 2021. Deze compacte premium gezinswagen gaat de strijd aan met de Audi A4 en de BMW 3 Reeks, maar ook de Alfa Romeo Giulia, Jaguar XE of nog de Volvo S60/V60.


Met de 'C' van contrast

Tijdens zijn generatiewissel veranderde de C-Klasse vanbuiten maar weinig. Zijn koetswerkdesign zorgt eerder voor een déjà-vu-gevoel. Een klassiek design dus, maar wel één dat veel mensen weet te overtuigen. Naast de berline waarover we het hier hebben, is de C-Klasse ook verkrijgbaar als break, Coupé en Cabrio.

Hoewel de evolutie vanbuiten weinig opvalt, is er binnenin dan weer sprake van een revolutie. Het dashboard van deze nieuwe C-Klasse put inspiratie uit dat van de prestigieuze S-Klasse, met een groot centraal scherm (11,9 duim) dat verticaal is opgesteld en verder zowat overal aanraakgevoelige oppervlakken, onder andere op het stuur. Het geheel zorgt voor een moderne uitstraling en de materialen zijn kwalitatief goed. Het doet het (recent herwerkte) dashboard van de BMW 3 Reeks er wat verouderd uitzien, en dat van de Audi A4 al helemaal, aangezien die ‘fin de carrière’ is.

Stembediend multimediasysteem

Achter het stuur zit een digitale instrumentencluster die je volledig naar wens kan configureren. Het centrale scherm (11,9 duim) dat lijkt op een tablet, is voorzien van de MBUX 2.0 (voor Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsoftware. De menustructuur is wat moeilijk te begrijpen, terwijl er een overvloed aan instellingsmogelijkheden zijn. Maar het systeem beschikt ook over een moderne stembediening, die intuïtief werkt. Het volstaat om “Mercedes” te zeggen en het systeem vraag “Wat kan ik voor je doen”. Je kan vervolgens een adres dicteren, een telefoongesprek starten door de naam van je gesprekspersoon te zeggen, naar het weerbericht vragen of de massagefunctie van de zetels activeren via gesproken commando’s. Je spraakopdracht herhalen is zelden nodig, het systeem begrijpt alles vlot. Het past zich ook aan jou als gebruiker aan door interacties voor te stellen op basis van je gewoontes (vaak afgelegde routes, mensen die je vaak belt, enz. ). Uiteraard bekommert het systeem zich enkel om de belangrijkste functies van de auto, maar het is wel praktisch en intuïtief te gebruiken. Een beetje zoals de stembediening van je smartphone.

Het navigatiesysteem kan ook voorzien worden van een ‘augmented reality’-functie: meerdere virtuele elementen worden dan toegevoegd aan het scherm dat het beeld van de camera vooraan toont, zoals bijvoorbeeld pijlen om aan te geven waar je moet indraaien, of huisnummers. Praktisch om te navigeren in de stadsjungle.

Comfort voor de passagiers 

Het interieur is modern en mooi om te zien, maar het is er ook bijzonder aangenaam toeven. De zetels zijn zacht en bieden een uitstekende steun, terwijl er plaats te over is aan boord. Ook de passagiers op de achterbank zitten ruim, al is de middelste plaats natuurlijk minder comfortabel, omwille van de stevige middentunnel. Er zijn genoeg opbergvakken, onder andere in de middenconsole, waar plaats is omdat de bediening van de (standaard geleverde) automatische versnellingsbak niet tussen de voorste zetels zit, maar een plaats krijgt op de stuurkolom.


Enkel viercilinders

Er is geen 100% elektrische versie van de C-Klasse, maar het gamma biedt ook plug-in hybride varianten (één diesel en drie benzines, waaronder de machtige C63 AMG S E met een totaalvermogen van 680 pk en 1.020 Nm!). Daarnaast zijn er ook verbrandingsmotoren, zowel op benzine (1.5 turbo met 170 of 204 pk en 2.0 turbo AMG met 408 pk) als diesel (2.0 turbo met 163 of 200 pk). Alle motoren krijgen de ondersteuning van een 48V micro-hybride systeem voor een iets lager brandstofverbruik. De AMG-varianten krijgen een ‘elektrische turbo’ (een elektromotor die meteen de turbine inschakelt om op die manier komaf te maken met de responstijd van een traditionele turbo).

De ‘180’ instapper levert ondanks zijn kleinere motor al uitstekend werk (0-100 km/u in 8,6 seconden), maar we waren positief verrast door de dieselversies. Die laten dan wel wat van zich horen bij stevige acceleraties, ze zijn wel discreet bij normaal gebruik. En ze blinken uit door hun zuinigheid (6,2 l/100 km tijdens onze test), vooral op de snelweg, dankzij de 9 verhoudingen van de automatische versnellingsbak, al mocht die wat reactiever zijn.

Uitstekende wegligging

Mercedessen zijn al lang geen ‘bompawagens’ meer… en daar is deze C-Klasse het beste bewijs van: zijn wegligging is levendig en precies. Wie er graag een dynamische rijstijl op nahoudt, zal zich dus nooit vervelen aan het stuur. En zoals het een Mercedes betaamt, is deze gezinsberline ook bijzonder comfortabel, zelfs met de optionele sportophanging waarmee ons testexemplaar was uitgerust. Maar we raden aan om eerder te gaan voor de elektronisch gestuurde dempers, waarmee hij wat zachter is. Let wel: deze C-Klasse is in tegenstelling tot zijn voorganger niet langer leverbaar is met luchtvering. Je kan daarentegen wel kiezen voor een sturende achtertrein om de draaicirkel te verkleinen en de wendbaarheid in bochten te verhogen.


Prijs van de Mercedes C-klasse

Net zoals andere Mercedes-modellen is ook deze C-Klasse niet goedkoop: de basisprijs is al hoog en de opties doen de eindfactuur snel oplopen. Dat gezegd zijnde: de standaarduitrusting is al mooi en de prestaties zijn van hoog niveau. Bovendien weten we dat ook de restwaarde van het model hoog blijft, aangezien de ster op de motorkap altijd een grote aantrekkingskracht heeft op de tweedehandsmarkt.

Ons verdict

De nieuwste C-Klasse doet het nog beter dan zijn voorganger: hij levert uitstekende prestaties op elk vlak, prestaties die extra in de verf gezet worden door zijn standing. Een bijzonder complete auto die aangenaam is om mee te leven en om te besturen. Het komt dus niet als een verrassing dat ook de prijs in stijgende lijn gaat, met tarieven die nog hoger liggen dan die bij Audi en BMW...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes C-Klasse? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes C-Klasse zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km