BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Is BMW ‘getriggerd’ door Land Rover, dat zopas aankondigde een prototype te ontwikkelen van een Defender op waterstof, of is het gewoon een toeval? In elk geval publiceren de Beiers net na de officiële aankondiging van de Britten de eerste foto’s van hun X5 op waterstof die de openbare weg op gaat.
Ter herinnering: BMW kondigde begin vorig jaar al aan zijn SUV te willen omschakelen op brandstofceltechnologie, met de belofte in 2022 een productie in kleine aantallen op te starten.
Om zijn tijdlijn te respecteren lanceert BMW daarom nu de eerste ontwikkelingsprototypes op de weg.
Waterstoftechnologie is controversieel en wordt door sommige constructeurs “kansloos” genoemd, terwijl het voor andere een “aantrekkelijke oplossing” lijkt. “De technologie met brandstofcellen op waterstof kan een aantrekkelijke optie zijn voor duurzame aandrijflijnen, vooral dan in de categorie van de grotere modellen”, zo verklaarde Frank Weber, lid van de raad van bestuur van BMW AG.
Het Duitse merk werkt samen met Toyota om de ontwikkelingskosten te drukken. Zo gebruikt de i Hydrogen NEXT de brandstofceltechnologie van Toyota in combinatie met de vijfde generatie van de elektrische aandrijflijn eDrive van BMW (die al wordt gebruikt in de iX3, iX en i4).
De brandstofcel ontwikkelt een elektrisch vermogen van 125 kW/170 pk. Er is echter een bufferbatterij die indien nodig een boost van tot 275 kW/374 pk kan geven aan de dikke SUV.
De twee tanks (700 bar) in kunststof versterkt met koolstofvezel kunnen 6 kilo waterstof opslaan en laten zich in een paar minuten vullen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...