De 5 geheimen van de Ferrari Testarossa

De Ferrari Testarossa was een ster in de legendarische tv-reeks Miami Vice, een symbool van de jaren ’80 en een onvoorstelbare stilistische demonstratie. Zelfs vandaag, 24 jaar na zijn productie-einde, wordt er nog over gesproken. Interesse in een paar geheimen?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 juli 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover en de Renault 4, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ferrari Testarossa.

1. Hij werd onthuld in een Parijse nachtclub

De Testarossa brak met alle tradities. Zijn ontwikkelaars kwamen namelijk op het idee om hem in avant-première voor het salon van Parijs van 1984 te onthullen in de beroemde nachtclub Lido. De journalisten en VIP-klanten konden hun ogen niet geloven.

De 5 geheimen van de Ferrari Testarossa

2. Schrijffout

In het Italiaans betekent testa rossa “rood hoofd”. De naam verwijst naar de roodgelakte kleppendeksels. Ferrari gebruikte de naam voor het eerst in 1957 op een racewagen. Die laatste was grammaticaal correcter, omdat daar de twee woorden nog apart werden geschreven.

De 5 geheimen van de Ferrari Testarossa

3. Enzo Ferrari was fan van Miami Vice en schonk de reeks twee auto’s

De beroemde tv-reeks Miami Vice gebruikte in de eerste afleveringen een replica van een Daytona Cabriolet op het chassis van een Corvette. Ferrari spande processen aan tegen de productie om dit tegen te houden. Ter compensatie schonk Enzo Ferrari, die een fan was van de reeks, twee productie-exemplaren van de Testarossa aan het team achter de reeks.

De 5 geheimen van de Ferrari Testarossa

4. Ferrari voor dagelijks gebruik

Vandaag wordt de Testarossa vaak gezien als een pure, bijna radicale sportwagen. Niets is echter minder waar, want Ferrari wou een authentieke en comfortabele GT met een volwaardige koffer maken. Hij deed dat trouwens beter dan zijn voorganger, de 512BB, die op warme zomerdagen te kampen had met een snikheet interieur. Qua prestaties was de Testarossa de koning van de snelweg, met een twaalfcilinder van 390 pk die hem naar een top van 290 km/u bracht.

De 5 geheimen van de Ferrari Testarossa

5. Eén achteruitkijkspiegel door een misverstand

Zeer merkwaardig voor een auto die bedoeld was voor dagelijks gebruik is dat aanvankelijk maar één buitenspiegel standaard was. Volgens de legende was die halverwege de A-stijl geplaatst als gevolg van een foute interpretatie van wetteksten. Het was een originele opstelling, maar fietsers waren er doodsbang voor. In 1986 koos Ferrari voor twee conventionele buitenspiegels. De radio werd daarentegen nooit in de fabriek gemonteerd: de dealer moest de installatie plaatsen die de klant koos.

De 5 geheimen van de Ferrari Testarossa

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km