DS, Opel en Jeep krijgen Mild Hybrid-benzinemotor

De mild hybride benzinemotor die debuteerde bij Peugeot, vindt stilaan zijn weg naar de andere merken van Stellantis. De DS 3, DS 4 en Opel Astra hebben hem nu ook in het gamma zitten, terwijl Jeep het iets anders aanpakt.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 05 april 2024
  • Lancering

De DS 3, DS 4 en de Opel Astra zijn voortaan iets zuiniger met hun benzine. Ze hebben namelijk de nieuwe Hybrid-benzinemotor van Stellantis gekregen, een 136 pk sterke mildhybride benzinemotor die 15% minder verbruikt is – en dus ook evenveel minder CO2 uitstoot – dan de vergelijkbare 1.2 PureTech 130 met automaat. Alle drie de modellen zijn standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak en zijn vanaf nu te bestellen, in het geval van de Astra betaal je 1.800 meer dan voor de 1.2 Turbo met 130 pk.

Krachtig voor een mildhybride

De Hybrid-benzinemotor van Stellantis werd eind vorig jaar gelanceerd met de vorige generatie Peugeot 3008 en 5008, en is in feite een evolutie van de bekende 1.2 PureTech-drecilinder benzinemotor van het concern, die al jaren wordt gebruikt in het Franse luik. De benzinemotor is efficiënter gemaakt dankzij de Miller-cyclus, een nieuwe aandrijfketting (in plaats van de kwetsbare gesmeerde riem) en een nieuwe turbolader met variabele geometrie. 

Maar het grootste verschil komt natuurlijk van de nieuwe e-DCS6 gerobotiseerde versnellingsbak met 6 versnellingen, waarin een 21 kW (28 pk) en 55 Nm sterke elektromotor op 48 volt zit ingewerkt, die zijn stroom haalt uit een batterij van 0,9 kWh. Deze mildhybride benzinemotor is wat potenter dan wat andere merken bieden, aangezien hij daadwerkelijk piepkleine stukjes volledig elektrisch kan afleggen. Handig voor in de stad, waar het elektrische gedeelte maximaal kan worden benut dankzij de lage snelheden. 

Jeep krijgt eigen motor

Ook bij Jeep is er een nieuwe mildhybride benzinemotor (e-Hybrid) te vinden in het gamma van de compacte Renegade en Compass. Maar aangezien deze modellen op een ander platform staan, ze werden immers in het FCA-tijdperk ontwikkeld, maken ze gebruik van een andere motor: de 1.5 GSE T4, die 130 pk en 240 Nm levert. Een riemaangedreven starter-generator op 48 volt levert een extra 15 kW (21 pk) om extra koppel te bieden bij lage toerentallen en om het verbruik te drukken. De stroom wordt opgeslagen in een batterij van 0,8 kWh. Een iets minder potent systeem, dus, maar alle beetjes helpen. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km