Testen

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Jeep springt met beide voeten in het plug-inhybride avontuur met zijn nieuwe Renegade en Compass 4xe. Die gaan spaarzaam met brandstof om maar houden er nog steeds van om hun voeten vuil te maken. Een perfecte dubbele inborst?
  • Bouland Felix
  • 04 september 2020
  • Jeep
3,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte gevrijwaard
  • Goed reëel rijbereik
  • Offroadprestaties
  • Beheer van de automatische bak
  • Bescheiden regeneratie
  • Hybride aandrijflijn te verfijnen

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Nadat Jeep eerder moest toekijken hoe de concurrentie zich aan het plug-inhybride avontuur waagde, is het nu zelf aan de beurt met de introductie van een innovatieve technologie in zijn twee compacte SUV’s. De Renegade en Compass krijgen een 4xe-badge op hun stekkerhybride varianten, die elektriciteit gebruiken om hun dorst naar loodvrij te temperen terwijl tegelijk hun offroadcapaciteiten erop vooruit gaan.

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Dubbel zicht

Als basis voor zijn eerste plug-inhybride aandrijflijn koos Jeep voor de benzineviercilinder van 1,3 liter die onlangs in zijn kleine SUV’s werd geïntroduceerd. Met uitzondering van de verbrandingsmotor zijn alle andere elementen van de aandrijflijn nieuw. Om vierwielaandrijving te kunnen blijven aanbieden en toch genoeg plaats vrij te maken voor de batterij is de benzinemotor enkel met de voorwielen verbonden via een nieuwe zestrapsautomaat. De achteras wordt aangedreven door een elektromotor van 45 kW (60 pk). In totaal bieden de twee versies van dit nieuwe hybride systeem 190 of 240 pk.

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden
Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Verstoppertje

Het meesterstuk van dit geheel schuilt zoals gewoonlijk bij dit soort stekkerauto’s in de batterij. Die heeft een bruto opslagcapaciteit van 11,4 kWh (netto 9,1 kWh) en zit in de middentunnel en onder de achterbank. Uiteindelijk slokt alleen de omvormer onder de koffervloer een twintig liter bagageruimte op. In de Renegade krimpt die van 351 naar 330 liter, in de Compass van 438 naar 420 liter. De binnenruimte blijft verder volledig onaangeroerd.

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Vlot

Hoewel de batterij vrij bescheiden is, biedt ze toch een mooi elektrisch rijbereik. De Compass geraakt het verst: 49 tot 52 kilometer (volgens WLTP). De nochtans 100 kilo lichtere Renegade houdt het met zijn stroomlijn van een baksteen bij 44 kilometer. De elektromotor en de batterij zijn identiek voor de versies met 190 of 240 pk en het bereik dus ook. Dankzij de interne lader van 7,2 kW kunnen beide Jeeps hun accu tot 80 procent opladen in 1 uur wanneer ze aan een driefasenlader worden gekoppeld. Volledig opladen vergt 1 uur 40 minuten.

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden
Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Genrevermenging

Op de weg toont deze nieuwe motorversie met meerdere gezichten zich soms indrukwekkend en soms frustrerend. Zoals de meeste plug-inhybrides is het begin met volle batterij oprecht plezierig omdat je de voordelen van het elektrisch rijden ervaart. Dankzij het koppel van 250 Nm van de elektromotor rijden deze kleine Jeeps vlot… tot wanneer de benzinemotor wordt gestart. Door de architectuur wordt de vooras niet elektrisch ondersteund. Het motorblok, dat is gekoppeld aan een riemaangedreven alternator-starter, geeft dus al zijn kracht via een Aisin-zestrapsautomaat aan de voorwielen door. Dat betekent met andere woorden dat geen enkele elektromotor de inschakeling van de aandrijving vooraan komt versoepelen wanneer de achteras buiten adem geraakt. In plaats van een soepele overgang krijg je dus plotsklaps een aarzelende hybride aandrijflijn, terwijl de automaat zijn hoofdfunctie lijkt te vergeten, namelijk schakelen. Kortom, het resultaat is een heuse kakofonie. Voor de rest geeft Jeep zijn kleine SUV’s drie specifieke rijmodi waarmee je kiest tussen puur elektrisch rijden, hybride rijden of het laadpeil in stand houden, in functie van je behoeften.

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Schoon terreinrijden

Gelukkig voor Jeep hebben zijn kleine stekker-SUV’s andere troeven, en dan vooral hun offroadcapaciteiten. Zij zijn er trouwens de reden voor dat die nieuwe versnellingsbak met zijn vrij schizofrene karakter hier is opgedoken. Wanneer het asfalt wordt ingeruild voor modder, maakt een koppelomvormer het namelijk eenvoudiger om de grip te beheren. De nieuwe elektrische vierwielaandrijving maakt trouwens dat de hybride Renegade en Compass hun offroadprestaties zien verbeteren dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor.

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Elektrisch bijbetalen

Naast hun indrukwekkende offroadcapaciteiten is de bestaansreden van deze plug-inhybride versies spaarzaamheid. En van die taak kwijten ze zich aardig, want hun CO2-uitstoot (NEDC2.0) gaat van 44 tot 46 g/km voor de Renegade en van 44 tot 49 g/km voor de Compass. Het goede nieuws gaat verder bij een blik op de prijslijst. De Renegade koop je voor 37.800 euro (190 pk) of 38.800 euro (240 pk), de Compass is iets duurder met 43.300 euro (190 pk) of 43.800 euro (240 pk). Bij vergelijkbare uitrusting zijn ze allebei een 2.000 euro duurder dan de vierwielaangedreven dieselversies.

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Ons verdict

Met zijn eerste plug-inhybride modellen lijkt Jeep op alle vlak te winnen, zozeer gaan de prestaties van de Renegade en de Compass erop vooruit en daalt hun verbruik. Helaas vergallen hun versnellingsbak met zijn archaïsche sturing en de aarzelende hybride aandrijflijn het plezier zodra de batterij leeg geraakt…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km