Testen

Test: Opel Astra, onstilbaar verlangen?

Eindelijk is hij er, de nieuwe Astra! Maar rijdt hij even aangenaam als hij eruitziet?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 22 februari 2022
  • Opel
  • 11.591 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Verleidelijke look
  • Toptechnologie
  • Dagelijks comfort
  • Homogeniteit
  • Prijs
  • Afwerking sommige plastics
  • Harde ophanging

Na heel wat aankondigingen van Opel over zijn nieuwe compacte model, is het nu eindelijk tijd om ermee te rijden! En we waren wat ongeduldig. Hij ziet er immers goed uit, deze Duitser. Zijn strakke lijnen en robuuste design, alles hintend naar dynamiek. Die eigenschappen worden mooi benadrukt door de Opel Vizor, waarin ook de nieuwe lichtsignatuur van het merk verwerkt zit. Vanuit welke hoe je hem ook bekijkt, hij geeft je zin om te rijden, deze Astra.

En daar stopt het niet

Eens we plaatsnemen in een wat stevige maar goed ondersteunende zetel, verzwakt de goede indruk die de Astra maakt niet. Je kijkt dan ook uit op een enorm dubbel scherm dat goed in het dashboard geïntegreerd is. Het display achter het stuur is eenvoudig, overzichtelijk en efficiënt. Het centrale scherm is reactief, gemakkelijk te gebruiken en aan te passen, zoals het hoort. Maar het beste nieuws is dat hij nog echte knoppen heeft voor de klimaatregeling! De verwarmde zetels, temperatuurregeling en de ontdooifunctie zijn eenvoudig in te stellen!





De rest van het interieur is goed afgewerkt, al stellen we ons vragen over hoe sommige materialen in de middenconsole zullen verouderen, vooral het glanzend zwart en het luik van het opbergvak. De opbergruimtes zijn (zeer) royaal aanwezig in de hele cabine en zijn samen 30 liter groot. Niet slecht. Je zal echter vrede moeten nemen met het beperkte plaatsaanbod op de achterbank. Jammer. Gelukkig is de kofferruimte 422 tot 1.339 liter groot (352 tot 1.268 voor de PHEV) in dit 5-deurs model.





Gemaakt voor de Autobahn

Nee, deze Astra is niet zomaar een gerebadgde 308. Er zijn natuurlijk gelijkenissen, maar Opel heeft zijn versie herwerkt en dat voel je achter het stuur. Opel zegt met trots dat zijn hatchback "Autobahn-proof" is. Maar denk niet dat de Astra ontworpen is om plankgas over de Duitse snelwegen te rijden, alhoewel...

De zitpositie tijdens het rijden is uitstekend, en weg- en windgeluid worden goed weggewerkt. De demping maakt hem ook heel stabiel. Ongeacht de gekozen uitvoering is het motorblok discreet bij een constant toerental. Voeg daar een arsenaal aan goed afgestelde rijhulpmiddelen en een lichte maar precieze besturing aan toe, en de kilometers tikken probleemloos weg op de snelweg!

Geen uitblinker

Hoewel de Astra van de Autobahn houdt, is hij op andere wegen helaas minder comfortabel dan zijn Franse tweelingbroer. Zijn stevigere vering maakt hem minder comfortabel als het wegdek slechter wordt. Verrassend genoeg is hij ook minder scherp als de bochten er eenmaal aankomen. Degelijk en evenwichtig gaat de Astra bijna vlak door de bochten, maar niet in die mate dat hij aanvoelt alsof hij op rails loopt zoals de 308. Bovendien is het moeilijk om precies te weten wat de voortrein precies doet, omwille van de lichte besturing. Dynamisch, ja. Indrukwekkend... de jury is er nog niet uit. Dat gezegd zijnde, je zit verre van ongelukkig aan het stuur!

Niets tekort onder de motorkap

Bij de lancering zal de Astra diesel-, benzine- en plug-in hybride aandrijvingen bieden. De 1.5 diesel met 130 pk en 300 Nm is geen krachtpatser, maar hij heeft wel veel koppel en doet zijn werk als lange-afstandsloper. Onder belasting wordt het een beetje luidruchtig in het interieur. Hetzelfde verhaal horen we bij de 1.2 turbo driecilinder benzine, waarbij je kan kiezen uit een versie met 110 pk en 205 Nm of 130 pk en 230 Nm koppel. Met uitzondering van de kleine benzine kunnen alle motoren gecombineerd worden met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automatische 8-versnellingsbak. De manuele bak is een beetje soft en heeft lange schakelwegen. De automaat mist soms soepelheid bij het vertrekken, maar eenmaal in beweging verloopt het schakelen bijna onmerkbaar.





Terwijl de traditionele motoren meer dan volstaan in de Duitser, schittert de plug-in hybride versie. Die koppelt een 1.6 liter turbo benzinemotor aan een elektromotor voor een totaal vermogen van 180 pk en 360 Nm koppel. Daarmee sprint hij vanuit stilstand in een respectabele 7,6 seconden naar 100 km/u en zorgt hij voor een topsnelheid van 225 km/u. Deze versie kan tot 60 km puur elektrisch afleggen, dankzij een batterij met een capaciteit van 12.4 kWh. Net als bij de andere versies laat de verbrandingsmotor van zich horen zodra je meer van hem vraagt. Een 225 pk versie zal binnenkort beschikbaar zijn, net als een 100% elektrische uitvoering vanaf 2023.

Technologie aan een soldenprijs 

Opel heeft ook hard gewerkt aan de technologieën in zijn Astra. We ontdekken onder andere uitstekende matrix koplampen op de optielijst. Ze verlichten de weg perfect en verblinden daarbij andere voertuigen niet, zelfs niet wanneer de grootlichten ingeschakeld zijn. Daarnaast is er ook een goede adaptieve cruise control waarmee je van rijstrook kan veranderen op de snelweg door enkel je richtingaanwijzer te gebruiken. Systemen die we over het algemeen terugvinden bij auto’s uit hogere segmenten… En de standaarduitrusting is ook heel genereus. Het Pure Panel? Standaard. LED koplampen? Ook inbegrepen!





Hoeveel kost hij?

Net zoals zijn neef aan de andere kant van de Rijn, zijn de prijzen snel naarmate je opklimt in het gamma. De 110 pk sterke benzine met handgeschakelde versnellingsbak parkeer je al in je garage vanaf € 24.150. Maar de prijzen van de volledig uitgeruste plug-in hybride met 225 pk in de Ultimate uitvoering, starten bij € 44.850! Reken op 1.000 tot 1.500 extra voor een breakkoetswerk, afhankelijk van de versie. Daarmee kost hij enkele honderden euro minder dan zijn Franse neef, maar goedkoop kan je hem niet noemen...

Ons verdict

Deze Astra is wel degelijk even aangenaam om mee te rijden als om naar te kijken. Zijn koetswerk is mooi zonder te overdrijven, intrigerend zonder te breken met tradities. Rijden doet de Duitser verzorgd en efficiënt, zonder echter vernieuwend te zijn in het segment. Opel heeft een homogeen product gecreëerd met een verleidelijke look die we niet gewoon zijn van het merk, en ons hoor je niet klagen! Begerenswaardig, deze Astra? Zeker! Zorgt hij voor een onstilbaar verlangen? Zeker niet!


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Astra? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Astra-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km