Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 04 augustus 2022
  • Sector

Geen Volkswagen zonder Golf, en dat al sinds 1974. Juist? Maar dat is buiten de nieuwe baas van Volkswagen gerekend (het merk, niet de groep). Thomas Schäfer twijfelt in een interview met de Duitse krant Welt aan de bestaansreden van een nieuwe generatie. En dat ligt volgens de CEO onder andere aan een combinatie tussen hoge ontwikkelingskosten en de strenge emissienormen.

Langere carrière voor de huidige Golf?

Tegen 2035 zit het er in Europa op voor auto’s met verbrandingsmotoren. Maar voor dat het zover is, komt er nog een nieuwe generatie van de emissienormen voor auto’s, Euro 7. Volgens Schäfer wordt het extreem duur om ervoor te zorgen dat auto’s aan die norm voldoen, ook al zijn ondanks uitspraken van Europese politici nog niet alle technische details bekend. Combineer dat met de carrière van de huidige Golf, de 8ste generatie, die in 2019 begon, en de toekomst van een 9de generatie lijkt onwaarschijnlijk.

De Euro 7-norm zou in 2025 van kracht worden, wat betekent dat de facelift van de huidige Golf waarschijnlijk daaraan aangepast zal worden. Omdat die aanpassingen veel ontwikkelingsbudget zullen kosten, zal de carrière waarschijnlijk iets langer lopen om de kosten te kunnen afschrijven. Of het daarna nog de moeite is om in het licht van het moratorium in 2035 nog een nieuw model te ontwikkelen, is de vraag die ook VW zich stelt. Een beslissing daaromtrent is in elk geval nog niet genomen.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen Golf? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen Golf-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km