Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Maar eerst is het de beurt aan een hybride versie in 2023. Kwestie van de overgang wat te verzachten…
Als iconen van de Amerikaanse autocultuur zijn de Corvette en de V8 onlosmakelijk verbonden. Maar tijden veranderen. General Motors heeft immers officieel aangekondigd dat er in 2025 een 100% elektrische versie volgt van zijn sportwagen. Maar eerst komt er dus een hybride variant. Wie dat zelfs 5 jaar geleden had durven beweren, zou vierkant uitgelachen zijn.
Verwacht echter niet dat de hybride Corvette het qua verbruik op pakweg de Toyota Prius gemunt heeft. Het wordt eerder een ‘power hybrid’, die de naam E-Ray zou krijgen. Op technisch vlak doen geruchten de ronde dat de hybride gebruik zal maken van de 5,5 liter V8 uit de Corvette Z06. Die extreme versie van de in 2019 gelanceerde achtste generatie van de Corvette krijgt met 680 pk “de krachtigste atmosferische V8 in een productiewagen ooit”, dus met de extra hulp van een elektromotor zal dat vonken geven! Er wordt al druk getest met het geëlektrificeerde model.
Er is trouwens ook sprake van een nog straffere hybride, op basis van de ZR1 die in 2024 komt. Die zal naar verluidt gebruik maken van de 5,5 liter V8 van de Z06, met daar twee turbo’s op geschroefd, voor een vermogen van 850 pk. Doe daarbovenop een hybridekuur en je komt in de buurt van de 1.000 pk!
De elektrische Corvette die in 2025 komt, zal dus stevig uit zijn pijp moeten komen om de prestaties van de benzine- en hybride modellen te evenaren en de liefhebbers te overtuigen. GM-topman Mark Reuss gaf op LinkedIn al iets meer informatie vrij over de Corvette EV. Die zal uitgerust worden met de Ultium-batterijen van de groep, die trouwens ook door Honda gebruikt zullen worden – een vergelijking met de toekomstige elektrische sportwagen(s) van het Japanse merk dringt zich op. GM is trouwens druk bezig met de technologie voor zijn Ultium-platform te verfijnen. Zo zal de warmte die de batterijen recupereren gebruikt worden om het interieur te verwarmen, waardoor er tot 10% extra rijbereik mogelijk is. Al zal dat in de Corvette waarschijnlijk niet de grootste bekommernis zijn.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.