Officieel: nieuwe Chevrolet Corvette slaat roer radicaal om

De iconische Chevrolet Corvette had sinds zijn debuut in 1953 de motor altijd voorin. De nieuwe generatie die de Amerikanen nu voorstellen draagt zijn V8 voortaan centraal achterin.

  • Bervoets Wim
  • 19 juli 2019
  • Lancering
  • 1.321 weergaven

Officieel: nieuwe Chevrolet Corvette slaat roer radicaal om

“De klassieke architectuur met de motor voorin had zijn limieten bereikt”, zo verklaart General Motors de ommezwaai. De motor centraal achterin moet volgens de Amerikanen een betere gewichtsverdeling opleveren, een scherpere stuurrespons en een geoptimaliseerde rijpositie.

Visueel is de Corvette Stingray een mix geworden tussen de Corvette C7 en een Italiaanse supercar met middenmotor van, pakweg, Ferrari. De V8 pronkt op zijn positie centraal achterin trots door de achterruit. Ook binnenin zijn de designkeuzes radicaal, met een cockpit die op de chauffeur focust, een digitaal instrumentenpaneel en touchscreen voor het infotainment. Optioneel zorgen racezetels en carboninleg voor de juiste racesfeer.

Officieel: nieuwe Chevrolet Corvette slaat roer radicaal om

Sommige dingen veranderen echter nooit: de Corvette Stingray heeft nog steeds een targadak met afneembare dakpanelen, en een atmosferische V8 onder de motorkap. Die is 6,2 liter groot en doet het zonder turbo’s of compressoren. Hij produceert 495 pk en 637 Nm, en is gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten. Het ‘Z51 Performance Package’ zorgt optioneel voor radicalere chassisaanpassingen.

Officieel: nieuwe Chevrolet Corvette slaat roer radicaal om

Het meest opmerkelijke aan deze Chevrolet Corvette Stingray? De prijs. De basisversie krijgt een Amerikaans prijskaartje mee van 60.000 dollar, waardoor de Corvette wellicht een van de goedkoopste supercars op de markt wordt. De productie gaat eind 2019 van start.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Het Japanse merk investeert in SkyDrive, een bedrijf dat “vliegende auto’s” ontwikkelt, al moet je niet verwachten dat die ook kunnen rijden.

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar heeft iets meer info gelost over zijn ‘3’ SUV in de aanloop naar zijn officiële voorstelling.

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Zowel de berline als de break hebben recht op deze versie met 225 pk en een dynamischer onderstel.

Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Voor zijn 50ste verjaardag stelt het sportieve M-departement van BMW zijn eerste plug-in hybride model voor, de XM. Een SUV van superlatieven met een polariserende look en binnenkort een rood kantje!

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km