Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Ondanks zijn compacte afmetingen, met een lengte van 4,2 meter, belooft Lexus dat je ook bij zijn nieuwe instap-SUV alle raffinement mag verwachten dat eigen is aan het merk.
Met de komst van de LBX breidt Lexus zijn gamma naar onder toe uit met een ‘zelfopladende’ hybride. Het model werd specifiek ontwikkeld voor de Europese markt en staat op het ‘GA-B’-platform van de Toyota-groep, dat ook al gebruikt wordt voor de Yaris en Yaris Cross. De LBX krijgt dus gelijkaardige afmetingen als die laatste, met een lengte van 4,19 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,55 meter. Zijn wielbasis is 2,58 meter lang.
Binnenin is de stijl van deze Japanse SUV misschien iets minder vernieuwend dan het koetswerkdesign, maar hij barst wel van de technologie. Zo krijgt de LBX onder andere een 12,3 duim groot digitaal instrumentencluster en een centraal scherm van 9,8 duim dat uitgerust is met het nieuwste infotainmentsysteem van Lexus. En dat alles kan optioneel nog aangevuld worden met een head-up display. Als je liever Apple CarPlay of Android Auto gebruikt, weet dan dat de eerste draadloos verbinding maakt, terwijl je voor de tweede nog een kabel nodig hebt. De koffer is 332 liter groot.
Onder de motorkap van de LBX zit een 1.5 liter grote driecilinder benzine, gekoppeld aan een gloednieuwe ‘bipolaire NiMH-batterij’. Simpel gesteld is die lichter en compacter, maar levert hij meer vermogen en doet dat ook sneller. Het moet ervoor zorgen dat Lexus nog maar eens de kampioen wordt op het vlak van verbruik, vooral omdat het gewicht beperkt blijft tot amper 1.280 kg! Het totaalvermogen van de aandrijflijn bedraagt 136 pk, met een koppel van 185 Nm. En dat vermogen kan met de optionele toevoeging van een elektromotor op de achteras verdeeld worden over de vier wielen. In die configuratie tikt de LBX vanuit stilstand de 100 km/u aan in 9,2 seconden.
Hoewel het gaat om het instapmodel van het gamma, belooft Lexus dat het al het raffinement en comfort dat eigen is aan het merk heeft weten te behouden. We kunnen niet wachten om dat zelf te checken, maar ook om de prijzen van het model te weten te komen, die helaas nog niet meegedeeld werden. De vanafprijs zou echter onder de € 42.590 van de UX moeten zitten, en boven de € 29.490 van de Toyota Yaris Cross. We kunnen je er ongetwijfeld meer over vertellen nog voor het nieuwe model begin 2024 gelanceerd wordt.
Ben jij op zoek naar een Lexus? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lexus-zoekertjes nu hier:
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.