Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De Italiaanse designer en bedenker van de oorspronkelijke Countach is niet te spreken over de moderne herinterpretatie van het model door Lamborghini. En dat laat hij luid en duidelijk blijken…
De tekenstijl van Marcello Gandini is een referentie in de autowereld. Zijn prestigieuze portfolio omvat onder meer de Alfa Romeo Montreal, de De Tomaso Pantera, de Lancia Stratos en twee van de meest legendarische Lamborghini’s: de Miura en de Countach.
De recente herinterpretatie door Lamborghini van die Countach komt echter niet uit zijn tekenpen. Hij heeft helemaal geen bijdrage geleverd aan het ontwerp van de Countach LP800-4, die verondersteld wordt een eerbetoon te zijn aan het eerste prototype uit 1971.
Hij beschuldigt Lamborghini ervan een interview met hem ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de supercar te hebben gebruikt om de indruk te wekken dat de designer zijn zegen zou hebben gegeven voor het project. Dat is echter helemaal niet het geval en dat laat Gandini weten in een persbericht: “Marcello Gandini wenst te benadrukken dat hij geen enkele rol heeft gespeeld in deze operatie en dat hij als auteur en bedenker van het oorspronkelijke ontwerp uit 1971 wil verduidelijken dat deze remake de ziel ervan niet weerspiegelt”. Genoteerd. Maar wat vindt hij dan wel van de nieuwe Countach?
Wel, hij houdt er helemaal niet van. In hetzelfde persbericht schrijft hij namelijk: “Ik heb mijn identiteit als designer, zeker wanneer ik aan de supercars van Lamborghini werkte, gebouwd op een uniek concept: elk model moest vernieuwend zijn, een duidelijke breuk vormen en iets helemaal anders zijn dan het vorige model om niet te surfen op het succes van zijn voorganger”. Hij voegt nog toe dat “het herhalen van een model uit het verleden volledig indruist tegen het DNA van mijn werk”. Is de Countach LP800-4 dus een puur marketingproduct? Dat is in elk geval wat de designer ervan lijkt te vinden…
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!