5 geheimen van de Lamborghini Countach

In de jaren ’80 hingen zijn posters aan de muren van vele pubers. De Countach was een symbool van overdaad en heeft in zijn 16-jarige productie (1974 tot 1990) bij veel mensen een blijvende indruk nagelaten. Iedereen kent de Countach, maar toch heeft hij nog een paar geheimen. Dit zijn er 5 van.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 juli 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO en de Mercedes 300 SL we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Lamborghini Countach.

1. Hij rijdt als een vrachtwagen

5 geheimen van de Lamborghini Countach

De Countach was lawaaierig en uitputtend voor zijn bestuurder, waardoor hij een hel was voor dagelijks gebruik. Voeg daar het bloedhete interieur aan toe, de inefficiënte airco, de zijruiten die maar een paar centimeter open kunnen, de moeilijke bedieningsorganen en het nagenoeg onbestaande zicht naar achteren en je krijgt een beest van een auto. Bij een sportieve rijstijl werd hij bovendien ronduit griezelig: zelfs coureurs hadden er schrik voor en noemden de auto “onstabiel”.

2. Zijn naam komt van de straat

5 geheimen van de Lamborghini Countach

Volgens de overdracht vroeg Lamborghini-ingenieur Paolo Stanzani aan Marcello Gandini om de meest flamboyant mogelijke auto te tekenen. Toen het eindresultaat op de weg werd losgelaten, zou een werknemer “Countach” hebben geroepen, wat in het dialect van Piëmont “waw” of “ongelooflijk” betekent. De omhoog scharende deuren waren toen natuurlijk ook een wereldpremière.

3. Inefficiënte en niet-gehomologeerde spoiler

5 geheimen van de Lamborghini Countach

De spoiler achterop was een bevlieging van een klant die een F1-renstal bezat (Walter Wolf om precies te zijn) en deed meer kwaad dan goed. In klassieke opstelling had de Countach al de neiging om bij hoge snelheid een lichte neus te krijgen. De enorme taartschep achterop maakt het probleem alleen maar erger. Bovendien had Lamborghini niet het geld om hem te laten homologeren, waardoor hij een ‘officieuze’ optie was: de spoiler werd er op de parking opgeschroefd nadat de auto van de assemblageband was gelopen.

4.Kleiner dan een Renault Captur

5 geheimen van de Lamborghini Countach

Naar hedendaagse normen is de Countach een piepkleine auto. Met zijn lengte van 4,14 meter is hij een flink stuk korter dan een Renault Captur. Zijn breedte van 1,89 meter maakt echter ook vandaag nog indruk. En met zijn hoogte van 1,07 meter is hij bijna 20 centimeter lager dan een hedendaagse Alpine A110.

5. De perswagen was gemanipuleerd

5 geheimen van de Lamborghini Countach

In 1985 wou Lamborghini terug op het niveau komen van Ferrari, dat net de Testarossa had onthuld. De Countach kende een nieuwe afgeleide: de LP5000 QV. Die had een tot 5,2 liter uitgeboorde V12 en cilinderkoppen met vier kleppen per cilinder. Het vermogen nam in Europa toe tot 455 pk. Als ultieme klap werd een redacteur van het magazine Fast Lane naast Pierluigi Martini meegenomen in een Countach. De teller tikte liefst 325 km/u aan. Later verklapte de testpiloot van het huis echter dat die auto getuned was, met een ingrijpend herwerkte inlaat.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km