Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO en de Mercedes 300 SL we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Lamborghini Countach.
1. Hij rijdt als een vrachtwagen
De Countach was lawaaierig en uitputtend voor zijn bestuurder, waardoor hij een hel was voor dagelijks gebruik. Voeg daar het bloedhete interieur aan toe, de inefficiënte airco, de zijruiten die maar een paar centimeter open kunnen, de moeilijke bedieningsorganen en het nagenoeg onbestaande zicht naar achteren en je krijgt een beest van een auto. Bij een sportieve rijstijl werd hij bovendien ronduit griezelig: zelfs coureurs hadden er schrik voor en noemden de auto “onstabiel”.
2. Zijn naam komt van de straat
Volgens de overdracht vroeg Lamborghini-ingenieur Paolo Stanzani aan Marcello Gandini om de meest flamboyant mogelijke auto te tekenen. Toen het eindresultaat op de weg werd losgelaten, zou een werknemer “Countach” hebben geroepen, wat in het dialect van Piëmont “waw” of “ongelooflijk” betekent. De omhoog scharende deuren waren toen natuurlijk ook een wereldpremière.
3. Inefficiënte en niet-gehomologeerde spoiler
De spoiler achterop was een bevlieging van een klant die een F1-renstal bezat (Walter Wolf om precies te zijn) en deed meer kwaad dan goed. In klassieke opstelling had de Countach al de neiging om bij hoge snelheid een lichte neus te krijgen. De enorme taartschep achterop maakt het probleem alleen maar erger. Bovendien had Lamborghini niet het geld om hem te laten homologeren, waardoor hij een ‘officieuze’ optie was: de spoiler werd er op de parking opgeschroefd nadat de auto van de assemblageband was gelopen.
4.Kleiner dan een Renault Captur
Naar hedendaagse normen is de Countach een piepkleine auto. Met zijn lengte van 4,14 meter is hij een flink stuk korter dan een Renault Captur. Zijn breedte van 1,89 meter maakt echter ook vandaag nog indruk. En met zijn hoogte van 1,07 meter is hij bijna 20 centimeter lager dan een hedendaagse Alpine A110.
5. De perswagen was gemanipuleerd
In 1985 wou Lamborghini terug op het niveau komen van Ferrari, dat net de Testarossa had onthuld. De Countach kende een nieuwe afgeleide: de LP5000 QV. Die had een tot 5,2 liter uitgeboorde V12 en cilinderkoppen met vier kleppen per cilinder. Het vermogen nam in Europa toe tot 455 pk. Als ultieme klap werd een redacteur van het magazine Fast Lane naast Pierluigi Martini meegenomen in een Countach. De teller tikte liefst 325 km/u aan. Later verklapte de testpiloot van het huis echter dat die auto getuned was, met een ingrijpend herwerkte inlaat.De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.