Raad eens hoe lang Lamborghini erover deed om de eerste Countach opnieuw te bouwen?

Het gaat om de allereerste conceptcar voor het model, die in 1974 werd vernietigd bij een crashtest.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 05 oktober 2021
  • Straf
  • 7.342 weergaven

Bijna vier jaar geleden klopte een klant aan bij Polo Storico, de historische afdeling van Lamborghini, om de oorspronkelijke Countach LP500-conceptcar opnieuw te bouwen. Het origineel uit 1971 was door Lamborghini zelf vakkundig in de prak gereden bij een crashtest in 1974. Vandaag is zoiets ondenkbaar, maar destijds hechtte men blijkbaar nog niet veel belang aan industrieel historisch erfgoed.

Immaterieel erfgoed

Polo Storico begon aan een titanenklus: gedurende vele maanden krabde het materiaal bij elkaar, van vroege schetsen over interne documenten tot vergaderingsverslagen, foto’s en zelfs herinneringen van werknemers van destijds. Met al die zaken bepaalde het departement of een reconstructie mogelijk was.

Alles opnieuw?

Eerst moest een “platformchassis” worden gebouwd – de productieversie van de Countach gebruikte een buizenchassis – en het koetswerk zag er ook iets anders uit dan de klantenversies van later.

Na 2.000 uur werk was het eerste schaalmodel klaar. Vervolgens werd dezelfde procedure toegepast voor het interieur. Met een combinatie van originele wisselstukken, gerestaureerde en nieuw gemaakte onderdelen werd daarna de aandrijflijn gebouwd. Pirelli leverde Cinturato-banden met een klassieke look maar moderne structuur.

Villa d’Este

En zo komen we bij het antwoord op de vraag van de titel: alles samen is meer dan 25.000 uur gewerkt aan deze “oorspronkelijke replica” van de Countach LP500, die is onthuld op de elegantiewedstrijd van de Villa d’Este. Hoeveel de gelukkige eigenaar er uiteindelijk voor mag betalen, wordt niet meegedeeld, maar ga er maar van uit dat het bedrag duizelingwekkend hoog is…


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Lamborghini ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lamborghini zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km