Raad eens hoe lang Lamborghini erover deed om de eerste Countach opnieuw te bouwen?

Het gaat om de allereerste conceptcar voor het model, die in 1974 werd vernietigd bij een crashtest.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 05 oktober 2021
  • Straf

Bijna vier jaar geleden klopte een klant aan bij Polo Storico, de historische afdeling van Lamborghini, om de oorspronkelijke Countach LP500-conceptcar opnieuw te bouwen. Het origineel uit 1971 was door Lamborghini zelf vakkundig in de prak gereden bij een crashtest in 1974. Vandaag is zoiets ondenkbaar, maar destijds hechtte men blijkbaar nog niet veel belang aan industrieel historisch erfgoed.

Immaterieel erfgoed

Polo Storico begon aan een titanenklus: gedurende vele maanden krabde het materiaal bij elkaar, van vroege schetsen over interne documenten tot vergaderingsverslagen, foto’s en zelfs herinneringen van werknemers van destijds. Met al die zaken bepaalde het departement of een reconstructie mogelijk was.

Alles opnieuw?

Eerst moest een “platformchassis” worden gebouwd – de productieversie van de Countach gebruikte een buizenchassis – en het koetswerk zag er ook iets anders uit dan de klantenversies van later.

Na 2.000 uur werk was het eerste schaalmodel klaar. Vervolgens werd dezelfde procedure toegepast voor het interieur. Met een combinatie van originele wisselstukken, gerestaureerde en nieuw gemaakte onderdelen werd daarna de aandrijflijn gebouwd. Pirelli leverde Cinturato-banden met een klassieke look maar moderne structuur.

Villa d’Este

En zo komen we bij het antwoord op de vraag van de titel: alles samen is meer dan 25.000 uur gewerkt aan deze “oorspronkelijke replica” van de Countach LP500, die is onthuld op de elegantiewedstrijd van de Villa d’Este. Hoeveel de gelukkige eigenaar er uiteindelijk voor mag betalen, wordt niet meegedeeld, maar ga er maar van uit dat het bedrag duizelingwekkend hoog is…


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Lamborghini ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lamborghini zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km