Officieel: Audi Q7 TFSI e, terugkeer van de plug-inhybride

De Audi Q7 was een plug-inhybride pionier met zijn vorige e-tron TDI-versie en keert nu terug met een laadkabel. Deze keer neemt hij afscheid van de ‘mazout’ en kiest hij voor benzine om zijn nieuwe stekkerhybride aandrijflijn te bouwen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 december 2019
  • Lancering

Officieel: Audi Q7 TFSI e, terugkeer van de plug-inhybride

De recent gefacelifte grote SUV Q7 van Audi kiest weer voor een plug-inhybride bij zijn overstap op de WLTP-normen. Met deze update doet de stekker-Q7 echter geen beroep meer op een dieselmotor. De nieuweling kiest voortaan, net zoals alle andere recente plug-inhybrides van Audi, voor een benzinemotor (kijk maar naar pakweg de Q5). In dit geval is dat een 3.0-V6 met 340 pk en 450 Nm.

Officieel: Audi Q7 TFSI e, terugkeer van de plug-inhybride

Vermogen naar keuze

Net zoals in zijn andere plug-inhybride modellen biedt Audi zijn geëlektrificeerde Q7 aan in twee vermogensversies: 55 TFSI e en 60 TFSI e. De eerste kondigt een systeemvermogen aan van 381 pk en een koppel van 600 Nm. De tweede heeft een krachtiger elektromotor zodat hij het tot 456 pk en 700 Nm schopt. In beide gevallen zijn vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat standaard.

Officieel: Audi Q7 TFSI e, terugkeer van de plug-inhybride
Officieel: Audi Q7 TFSI e, terugkeer van de plug-inhybride

17,3 kWh

In tegenstelling tot de Mercedes GLE met zijn zeer grote batterij (31,2 kWh) kiest de Q7 TFSI e voor een ‘kleine’ module in verhouding tot zijn formaat: 17,3 kWh. Daarmee belooft Audi een elektrisch WLTP-rijbereik van 43 kilometer, tegenover bijna 100 kilometer voor zijn rivaal met ster op de neus. Maar het betekent vooral dat de gehomologeerde CO2-uitstoot boven de 60 g/km blijft (64 tot 69 gram), waardoor hij fiscaal weinig aantrekkelijk is voor professionele klanten in België.

Officieel: Audi Q7 TFSI e, terugkeer van de plug-inhybride

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km