Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Maserati stelt zijn nieuwe GranTurismo voor, een sportief model dat genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Een alternatieve keuze in het GT-segment, en dat zowel in benzine-uitvoering als 100 % elektrisch.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 oktober 2022
  • Lancering

Het algemene ontwerp van de nieuwe GranTurismo is geen geheim meer sinds het spotten van licht gecamoufleerde prototypes. Maar met de officiële voorstelling van de nieuwe GranTurismo kunnen we de Italiaanse bolide nu van alle kanten ontdekken. De look blijft trouw aan het DNA van het merk met de drietand in zijn logo en wijkt weinig af van de recente realisaties van het bedrijf, zoals de MC20 coupé/ MC20 Cielo roadster of de SUV Grecale. Qua afmetingen heeft de GranTurismo een lang koetswerk dat bijna 5 meter (4,96m) meet, maar het dak komt slechts 1,35 meter boven de grond uit. De GranTurismo profileert zich als een comfortabele en luxueuze cocon voor 4 personen.

Modena en Trofeo

Liefhebbers van benzine krijgen bij het bestellen van hun GranTurismo de keuze twee versies, beiden aangedreven door de nieuwste 3 liter TwinTurbo V6 van het merk, de Nettuno. In de Modena-versie levert hij 490 pk en 600 Nm. Deze versie heeft standaard vierwielaandrijving en een achtversnellingsbak.

Klanten die een sportievere uitvoering zoeken, kunnen ook gaan voor de Trofeo. In dat geval wordt het Nettuno-blok opgevoerd tot 550 pk / 650 Nm.

In beide gevallen zijn de prestaties stevig, met een 0 naar 100-tijd van minder dan 4 seconden (respectievelijk 3,9 en 3,4 seconden) en een topsnelheid van meer dan 300 km/h (302 en 320 km/h).

Folgore

Bij de lancering zal de nieuwe Maserati GranTurismo ook worden aangeboden in een 100% elektrische versie met de naam Folgore. Dit wordt de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis.

In dit geval staan er drie 300 kW elektromotoren op het programma: één voor en twee achter. De laatste twee, afzonderlijk aangestuurd, zorgen ervoor dat de Italiaanse elektrische bolide beschikt over 'torque vectoring' om zijn wendbaarheid te vergroten. Samen kunnen de drie motoren tot 560 kW (762 pk) leveren, of tijdelijk 610 kW (830 pk) met de 'MaxBoost'-functie. Het maximumkoppel bedraagt 1.350 Nm.

Dat is voldoende om de GranTurismo in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren en een topsnelheid van 320 km/u te bezorgen.

92,5 kWh

Het batterijpakket van de Folgore-versie heeft een zogenaamde ‘T-bone’ structuur, wat betekent dat hij zich niet onder de zetels bevindt, om zo de cockpit heel dicht bij de grond te houden. Maserati beweert dat de GranTurismo Folgore de laagste elektrische auto op de markt is. De batterij heeft een nominale capaciteit van 92,5 kWh, waarvan 83 kWh bruikbaar is. Door zijn 800-volt architectuur kan hij ook snelladen aan een vermogen tot 270 kW. Volgens de eerste cijfers van Maserati kan hij daarmee in 5 minuten het equivalent van 100 km rijbereik ‘bijtanken’.

Qua gewicht zetten de GranTurismo Modena en Trofeo 1.795 kg op de weegschaal, tegen 2.260 kg voor de elektrische Folgore-uitvoering.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Maserati? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Maserati-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km