Scoop: Audi A5, nog steeds met verbrandingsmotor

Onze spionagefotografen hebben de volgende generatie Audi A5 gespot. Het wordt een berline met nog steeds een verbrandingsmotor onder de kap.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 februari 2024
  • Toekomst

Onze spyshotfotografen hebben duidelijk hun slag geslaan in het hoge noorden dit jaar. Na ons al beelden te hebben opgestuurd van de toekomstige DS 8, BMW iX3, Peugeot E-5008, Audi Q9, Hyundai Casper Electric en zelfs de Cupra Terramar, zijn ze nu een Audi tegen het lijf gelopen die wel heel erg lijkt op de volgende generatie A5. Die wordt iets dynamischer gelijnd en zou ook over een doorlopende lichtstrook op zijn kofferklep moeten beschikken, net als de huidige A7 Sportback. Op de spyshots kunnen we ook de bovenkant van zijn dashboard zien, waarmee we vermoeden dat de A5 een vergelijkbare cockpit krijgt als de aanstaande Q6 e-tron.

Volgende Audi A5 enkel als Sportback en Avant?

Een ding is zeker, en dat is dat de volgende generatie Audi A5 nog steeds een vierdeurscoupé wordt. Onze spionnen hebben ook meerdere breakversies van de Duitser kunnen zien. De enige variant die nog niet voor de lens van onze spionnen is verschenen, is de klassieke vierdeursberline. Betekent de nieuwe nomenclatuur van het merk ook dat Audi die variant uit het gamma schrapt? Dat zou betekenen dat we de A5 enkel nog als Sportback en als Avant zullen krijgen.

Verbrandingsmotoren en PHEV, maar geen elektrische versie

Wat echter wel zeker is, is dat de volgende generatie A5 op hetzelfde PPC-platform (Premium Platform Combustion) wordt gebouwd als de volgende A7. Hij krijgt dus nog steeds benzine- en dieselmotoren, maar ook nieuwe plug-inhybrides met een grote batterij. De details daarvan kennen we nog niet, maar we kunnen ons inbeelden dat de A5 daarmee zo'n 100 km kan rijden zonder een druppel brandstof te verbruiken. De volledig elektrische versies zijn dan weer voorbehouden aan de volgende generatie Audi A4.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km