Top 5: auto's speciaal voor het circuit

Met de 499P Modificata heeft Ferrari ons doen nadenken: wat is de gekste auto die speciaal voor het circuit is ontworpen? Dit is onze top 5 van het moment.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 november 2023
  • Divers

5. Lotus Type 66 

We hadden dit klassement kunnen aftrappen met de GMA T.50s of de Aston Martin Valkyrie AMR Pro, maar we geven in dit geval de voorkeur aan een unieke rijervaring dan aan ultieme prestaties voor deze 5e plek. De Lotus Type 66 is rechtstreeks geïnspireerd op de Can-Am-racewagens van de jaren '70, met een V8 die meer dan 830 pk en 746 Nm ontwikkelt! Een vermogen dat uitsluitend naar de achterwielen wordt overgebracht, via een sequentiële versnellingsbak met een pook die doet denken aan de manuele transmissies van die tijd. Wauw! Volgens Lotus zouden de prestaties van het model "beter zijn dan een moderne GT3-racewagen". Dat willen we wel eens uitproberen. Jammer dat de productie beperkt blijft tot 10 exemplaren, en dat elk van deze wagens meer dan 1,2 miljoen euro kost...

4. McLaren Solus GT 


De McLaren Solus GT is een stuk speelgoed waar je enkel op je eentje van kan genieten. Het is dan ook een eenzitter met een centrale rijpositie! Inderdaad, net als in een Formule 1-wagen. Maar in tegenstelling tot de F1-wagens, die zich vandaag tevreden moeten stellen met een hybride V6-turbo, wordt de Solus GT aangedreven door een atmosferische V10! Die ontwikkelt 840 pk en 650 Nm koppel, en kan tot 10.000 toeren draaien om je tot een oorgasme te brengen. De Britse bolide is niet enkel superkrachtig, hij is ook nog eens vederlicht, met een massa van nog geen ton! De Solus GT kan dan ook in 2,5 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van meer dan 320 km/u. De productie is beperkt tot 25 exemplaren, die helaas allemaal al uitverkocht zijn...

3. Bugatti Bolide 


De Bolide is simpelweg de meest extreme auto die de constructeur uit Molsheim ooit heeft gebouwd. Net als alle andere moderne Bugatti's, is hij uitgerust met de intussen legendarische 8 liter-W16 met 4 turbo's. Een motor die is opgekrikt tot 1.600 pk en 1.600 Nm in een monster van carbon met een gewicht van amper 1.450 kg! Daarmee kan je in theorie van 0 tot 100 km/u sprinten in 2,17 seconden, van 0 tot 200 km/u in 4,36 seconden, 0-100 km/u in 7,37 seconden, 0-400 km/u in 12,08 seconden en zelfs 0-500 km/u in 20,16 seconden! Maar hij kan meer dan enkel in een rechte lijn sprinten, want aan zijn topsnelheid ontwikkelen zijn extreme vleugels tot wel 3 ton aan downforce! Er worden slechts 40 Bugatti Bolides geproduceerd, met een stukprijs van minimum 4 miljoen euro. En inderdaad, ook al deze exemplaren hebben al lang en breed een baasje gevonden.

2. Ferrari 499P Modificata

De Ferrari 499P Modificata is misschien nog wel indrukwekkender dan de Bugatti Bolide. Niet omdat hij krachtiger, sneller, duurder of exclusiever is, maar wel omdat het dezelfde auto is die de 24 Uur van Le Mans heeft gewonnen afgelopen juni! Of toch bijna. Met zijn 640 kW (870 pk) is hij inderdaad nog wat krachtiger dan de winnende racewagen op La Sarthe, die beperkt bleef tot 'slechts' 500 kW (680 pk). Ferrari heeft ook enkele technische en aerodynamische aanpassingen gemaakt om hem toegankelijker te maken voor de trouwste klanten van het Italiaanse merk. En de rijkste, want de 499P Modificata kost maar liefst 5,1 miljoen euro!

1. McMurtry Spéirling Pure

Na Ferrari, dat zijn klanten de kans geeft om zijn Le Mans-winnaar te bezitten, is het in dit geval aan McMurtry om de recordhouder op Goodwood te commercialiseren. Of toch, opnieuw, bijna. De kleine Britse constructeur heeft zijn elektrische wagen met ventilatoren namelijk nog wat verbeterd. De Spéirling Pure weegt namelijk minder dan een ton, ondanks zijn batterij van 60 kWh en zijn twee elektromotoren met in totaal 745 kW (1.000 pk)! McMurtry spreekt over een 0-100-tijd in minder dan 1,5 seconden, een topsnelheid van 305 km/u en voldoende rijbereik om 10 rondjes vol gas op Silverstone te rijden. En na 20 minuten pauze zou de Spéirling Pure weer voldoende opgeladen moeten zijn om hetzelfde kunstje te herhalen. McMurtry vraagt een minimum van 820.000 pond om een van de slechts 100 exemplaren te bemachtigen, die vanaf 2025 worden gebouwd. Het equivalent van net iets meer dan 950.000 euro volgens de huidige wisselkoersen, exclusief belastingen!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km