BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Er is echter een verschil: De 499P Modificata die aan het publiek wordt aangeboden is... sneller dan de racewagen!
Antonio Giovinazzi, James Calado en Alessandro Pier Guidi brachten glorie terug naar Maranello toen ze in juni dit jaar de eindoverwinning in de 24 Uur van Le Mans wisten binnen te halen, in het eerste jaar dat Ferrari terug aan de start stond in de topklasse van de legendarische etmaalrace na 50 jaar afwezigheid. Een historisch moment voor de Scuderia, dat ook al 15 jaar wacht op een nieuwe wereldtitel in de Formule 1. En dat wordt nu gevierd met de Ferrari 499P Modificata, een aangepaste versie van de Le Mans-winnende bolide, gemaakt voor trackdays en dus zonder technische restricties. Klinkt bekend, niet?
In tegenstelling tot de Porsche 919 Evo, die ook een pak meer downforce kreeg en daarmee het absolute Nürburgringrecord brak in 2018, zijn de aanpassingen aan de Ferrari 499P Modificata niet bedoeld om ultieme prestaties te bereiken. Het doel is eerder om de bestaande prestaties van de racewagen bereikbaarder te maken in de handen van de meest gefortuneerde klanten van het Italiaanse merk.
Om dit te bereiken, heeft Ferrari gekozen voor Pirelli-banden in plaats van de Michelins die in het endurancekampioenschap worden gebruikt. De Pirelli’s warmen sneller op en zorgen dus sneller voor grip, ook al ga je niet zo snel door de bochten. Het elektrische gedeelte van de hybride aandrijflijn kan daarnaast ook bij lage snelheden ingezet worden, waardoor je vaker kan genieten van vierwielaandrijving en dus met meer tractie de bocht uit kan accelereren. Het totale vermogen is opgekrikt naar 640 kW (870 pk) in plaats van de normaal gesproken toegestane 500 kW (680 pk), vooral dankzij dit onbeperkte gebruik van de elektromotor op de vooras.
Verder werd de ophanging aangepast om de 499P Modificata voorspelbaarder te maken op het circuit, maar de cockpit is identiek aan die van de racewagen – op een iets bredere stoel na. Met deze Le Mans-racer voor privégebruik huldigt Ferrari ook een nieuw klantenprogramma in: 'Sport Prototipi Clienti’, dat samen met het huidige ‘F1 Clienti’ georganiseerd wordt voor eigenaars van historische F1-wagens van het merk. Ferrari organiseert daarbij enkele exclusieve trackdays per jaar om zijn klanten de kans te geven hun bolides los te laten op het circuit. Alles is daarbij inbegrepen: technische ondersteuning in de pits, transport en logistiek naar het circuit, en het onderhoud van de wagens. Dan blijft er enkel nog het prijskaartje over: 5,1 miljoen euro per stuk, inclusief twee jaar lidmaatschap van het Clienti-programma. Slik.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!