BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Vlaamse premie voor elektrische wagens zal enkel in 2024 worden uitgereikt, en dus niet in 2025 of 2026, na vragen over de betaalbaarheid ervan. Je moet je dus haasten!
Slechts nieuws voor wie nog even de lancering van nieuwe, betaalbare elektrische wagens als de Citroën ë-C3, Renault 5 E-Tech en Volkswagen ID.2 afwachtte om te genieten van de Vlaamse premie voor elektrische wagens: de Vlaamse regering heeft beslist ze enkel in 2024 uit te keren na een negatief advies van de Raad van State over de toereikendheid van de 20 miljoen euro die uitgetrokken werd, waarvoor slechts 4.000 nieuwe (aan 5.000 euro per stuk) en 6.666 tweedehands elektrische wagens (3.000 euro) gesubsidieerd konden worden.
Zoals we donderdag al schreven, moest Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) op zoek naar een compromis dat de subsidie eerlijk moest houden voor iedereen, en tegelijk niet te veel geld zou kosten om de coalitiepartners tevreden te houden. Aanvankelijk lag het plan op tafel om enkel 2026 te schrappen, wanneer Vlaamse particulieren nog 3.000 euro zouden krijgen, maar het akkoord kwam pas als ook 2025 (à 4.000 euro/stuk) uit de regeling werd geschrapt.
Hiermee komt er extra geld vrij om aan de grote vraag te kunnen voldoen, en “moet de volgende regering niet opgezadeld worden met een onnodige erfenis”, aldus minister van Energie Zuhal Demir (N-VA), die op voorhand reeds liet verstaan dat er offers gemaakt moesten worden om de premie nog in stand te houden.
Concreet betekent dit dat er in eerste instantie 6 miljoen euro extra wordt vrijgemaakt, wat neerkomt op een budget voor 1.200 extra nieuwe elektrische wagens voor particulieren. Is de pot op, dan kan er bekeken worden of er nog meer wordt uitgetrokken. De bedragen blijven hetzelfde: 5.000 euro subsidie voor een nieuwe elektrische wagen van minder dan 40.000 euro, of 3.000 euro voor een tweedehands elektrische wagen voor dezelfde prijs.
Met dit akkoord op zak, kan het online loket voor de aanvragen in principe worden geopend. Dat zou nog in februari moeten gebeuren, met nu een deadline voor aanvragen van 31 december 2024. Alle info over de premie lees je hier, en we hebben ook een volledige lijst van alle modellen die in aanmerking komen gepubliceerd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...