Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
We hadden het geluk om de presentatie van de betaalbare EV van Citroën bij te wonen! Zin in een rondleiding?
Ter gelegenheid van zijn officiële presentatie heeft Citroën ons uitgenodigd om de 4e generatie van zijn C3 in levenden lijve te ontdekken. En in tegenstelling tot wat zijn SUV-look doet vermoeden, is deze nieuwe Française met zijn 4,01 m lengte en zijn 1,76 m breedte maar een centimeter langer en breder dan de vorige generatie C3! Met andere woorden, hij past overal waar de huidige C3 al past.
Aan boord heeft Citroën de productiekosten willen verlagen, zonder de intelligentie te verliezen die het Franse merk kenmerkt. Het Citroën Head Up Display is daarvan een uitstekend voorbeeld. Het is gewoon een scherm dat horizontaal bovenaan het dashboard zit, zoals een klassiek head-up display, maar de reflectie komt van een stuk zwart plastic en dus niet van de voorruit. Slim. Elders is de presentatie eenvoudig en zijn er heel wat harde plastics, maar het geheel voelt niet 'low-cost' aan, zoals je ook kan zeggen van de huidige C3. Citroën heeft mooi werk geleverd.
Je zit lekker in de zachte zetels die typisch zijn aan Citroën en er is ook meer ruimte dan in de Jeep Avenger en Fiat 600e, twee neefjes van de Stellantis-groep. De C3 is natuurlijk geen paleis, maar 4 volwassenen kunnen plaatsnemen aan boord zonder al te veel yoga-oefeningen. Het koffervolume is wat kleiner dan bij de andere compacte elektrische SUV's van de groep, maar met een ruimte van 310 liter is hij zeker nog bruikbaar.
Deze 4e generatie Citroën C3 krijgt verschillende elektrische varianten, maar ook verbrandingsmotoren blijven beschikbaar! Op stekkervlak biedt Citroën om te beginnen een motor van 83 kW (113 pk) aan, in combinatie met een batterij van 44 kWh. Daarmee gaat de 1.477 kg zware Française in ongeveer 11 seconden naar 100 km/u, terwijl het maximale rijbereik op 320 km wordt geschat. Een tweede elektrische versie met slechts 200 km autonomie staat ook op de planning, maar meer informatie hebben we nog niet over dit andere model. Tenslotte zal de 4e generatie C3 nog steeds worden uitgerust met verbrandingsmotoren, en dit overal in Europa. Helaas is het nog even wachten voor we die technische details kunnen delen.
Citroën heeft ook de catalogus van de nieuwe C3 zo eenvoudig mogelijk gehouden. Er zijn maar twee uitrustingsniveaus, en dat op elke gekozen motorisatie: You en Max. De basisprijs van het instapnieau ligt op 19.990 euro voor de ë-C3 met 200 km rijbereik en 23.300 euro met een actieradius van 320 km. De Max, die je kan zien op de foto's, is in beide elektrische versies beschikbaar vanaf respectievelijk 24.000 en 27.000 euro. Merk op dat deze prijzen identiek zijn in heel Europa, volgens Citroën om de transparantie te garanderen. De prijzen van de versies met verbrandingsmotoren hebben we helaas nog niet.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.