Wim Bervoets

31 DEC 2018

7 zaken die vanaf 1 januari veranderen in het verkeer

De eerste dag van het jaar is traditioneel een dag waarop er heel wat zaken in de wetgeving worden aangepast. Dit zijn zeven dingen die vanaf 1 januari 2019 anders zijn.

1. Oldtimers in Vlaanderen moeten verplicht naar de keuring

Auto’s die in Vlaanderen als oldtimer geregistreerd staan, moeten vanaf 1 januari verplicht naar een periodieke technische keuring. Afhankelijk van de leeftijd moet een voertuig jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks gebeuren. Die eerste keuring zal gefaseerd verlopen, verspreid over 2019 en 2020.

2. Benzine en diesel worden niet geïndexeerd

De prijzen van benzine en diesel worden op 1 januari niet geïndexeerd. De indexering die elk jaar doorgevoerd wordt, wordt dus in 2019 overgeslagen. De beslissing kwam er kort nadat het protest van de gele hesjes ook België had bereikt.

3. Het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt opgeheven

Vanaf 1 januari verdwijnt het inhaalverbod voor vrachtwagens op snelwegen met 2x2 rijvakken. Het verbod zal alleen nog gelden bij regenweer. Als de gewesten dat nodig vinden mogen ze voor bepaalde delen van de snelweg wel een inhaalverbod opleggen, met verkeersborden.

4. Beginnende chauffeurs in Vlaanderen moeten naar een ‘terugkommoment’

Vanaf 1 januari 2019 worden voor beginnende bestuurders in Vlaanderen zogeheten terugkommomenten gehouden. Wie zijn definitieve rijbewijs heeft gehaald, moet zes tot negen maanden later opnieuw bewijzen dat hij het roze papiertje waard is.

5. De kilometerheffing voor vrachtwagens wordt uitgebreid

Het wegennet waar de kilometerheffing voor vrachtwagens geldt, wordt op 1 januari uitgebreid met 38 km. Het gaat om drie trajecten: de A11 van Brugge (N31) tot Knokke-Heist (N49), de N36 van Roeselare (R32) tot de N35 in Zarren, en de N722, van de N80 in Hasselt tot de N718 in Sint-Truiden.

6. De lage-emissiezone in Brussel wordt strenger

De Brusselse lage-emissiezone geldt vanaf 1 januari ook voor de meest vervuilende benzinewagens. Geen enkel voertuig zonder euronorm of van euronorm 1 mag dan nog in het Brussels gewest rond rijden. Voor dieselvoertuigen was dat al sinds begin 2018 het geval. Bovendien zullen dieselvoertuigen van euronorm 2 vanaf 1 januari 2019 ook niet meer welkom zijn in Brussel. Er geldt een overgangsperiode van drie maanden.

7. Elektrische motorfietsen betalen in Vlaanderen geen BIV meer

Wie een elektrische motorfiets koopt, hoeft daar vanaf 1 januari geen BIV meer op te betalen. Voor elektrische motorfietsen betaal je nu sowieso al geen jaarlijkse verkeersbelasting. De vrijstelling komt bovenop de zero-emissiepremie van 1.500 euro die iedereen met een elektrische motor krijgt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie