François Piette

15 OKT 2008

Autosalon van Parijs 2008 : de Fransen

 

Ter gelegenheid van het autosalon in Parijs zijn de Franse constructeurs bijzonder creatief geweest, en het resultaat loste al onze verwachtingen in! Concept-cars, premières, show cars, ze stonden er allemaal! We komen nog even terug op enkele van die modellen ... en het is duidelijk dat ook in Frankrijk de hybride modellen de wind in de rug hebben!

Peugeot Prologue : De 308 Prologue, een soort compromis tussen een SUV en een monovolume, krijgt zo'n hybride aandrijving met een tweeliter HDI van 163 pk in combinatie met een elektrische motor. Samen is dat goed voor 200 pk, gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met 6 versnellingen. Het is met dit concept mogelijk om over vierwielaandrijving te beschikken en enkel gebruik te maken van de elektrische motor, maar het is enkel nog maar een concept ...

Peugeot RC Concept : Met dit model gaat Peugeot de sportieve toer op met het een coupé, ook met een hybride aandrijving en een totaal vermogen van 313 pk en 450 Nm koppel. Dat is voldoende om een topsnelheid van om en bij de 300 hm/u te halen en maar 4.5 liter brandstof te verbruiken. Laat ons hopen dat dit model er ooit werkelijk komt.

Peugeot 308 CC : De aantrekkelijke en dynamische 308 CC was een van de wereldpremières van Parijs. Peugeot heeft voor de lancering twee motoren voorzien, een 1.6 benzinemotor van 150 pk en een 2.0 HDi van 140 pk. De 308 CC is ook uitgerust met een systeem dat een warme luchtstroom rond de nek blaast, een systeem dat we ook bij Mercedes terugvinden.

Renault Laguna Coupé : De Laguna Coupé komt op 28 november op de markt en heeft puur rijplezier als hoofddoel met het 4 Control systeem, krachtige motoren (minimum 150 pk) en een expliciet design. Afspraak eind van de maand voor een test.

Renault Ondelios Concept : Het apart design van dit concept maakt het moeilijk om de Ondelios tot een bepaalde categorie toe te wijzen. De drijfkracht achter dit concept is milieuvriendelijkheid en comfort aan boord. Onder de motorkap zit een 2.0 dCi van 205 pk en twee elektrische motoren van 20 kW elk.

Citroën Hypnos : De Hypnos heeft iets weg van de Peugeot Prologue (Hybride SUV van 200 pk) met een heel aantrekkelijke lijn. Het vloeiend design maken de dynamische ambities van Citroën heel duidelijk. Het interieur zo als een soort Feng-Shui kunnen omschreven worden, met een mengeling van kleuren en stij l...

Citroën C3 Picasso : Dit is de laatste monovolume creatie van Citroën. Hij heeft bijzonder compacte afmetingen ( 4,08 m lang), hoekige lijnen, en een design die we van Citroën niet gewoon zijn. Hij biedt plaats aan vijf personen en 500 liter bagage. Het motoraanbod bestaat uit twee benzinemotoren (95 en 120 pk) en evenveel dieselmotoren (90 en 110 pk).

Citroën GT : Zijn uitzonderlijk design zou er ongetwijfeld een rasechte supercar van maken, vooral met die brandstofcel onder de motorkap, maar op een vergelijking tussen een Ferrari en deze GT hoeven we niet te hopen, tenzij U thuis een PlayStation hebt staan. De Citroën GT gaat enkel een virtueel leven tegemoet.

PGO Hemera : De kleine Franse constructeur staat vooral bekend voor zijn Porsche 356 replica's. Hun laatste ontwerp gebruikt nog steeds de 356 als basis, maar dan wel met een dak. Niet zo maar een hard-top, neen, het is een volledig nieuw koetswerk met een 2 liter benzinemotor van Peugeot onder de motorkap.

 
Advertentie
Advertentie
Advertentie