François Piette

26 JAN 2010

Brabus GL63 Biturbo: welke limiet?

Financiële crisis, ecologisch bewustzijn, vermindering van de petroleumvoorraad: allemaal redenen voor een doorgedreven downsizing. Toch volharden enkele constructeurs in upsizing: altijd maar meer centimeters en meer pk’s. De prijs? Die volgt natuurlijk dezelfde evolutie: 368.000 euro.

Overweldigend!

Met zijn afmetingen van een olietanker lijkt de Mercedes GL in het huidige verkeer op de laatste der dinosauriërs. Met een gewone Mercedes GL flaneer je al niet onopgemerkt over onze wegen, maar als die ook nog eens uit de ateliers van Brabus komt, staat hij nog meer in de spotlights. Met ledlampjes, die tegenwoordig zowat overal opduiken, lijkt hij op een kerstboom. De absoluut overbemeten velgen ronden de Bad Boy-look af.

Vermogen

Een Mercedes GL AMG heeft nooit bestaan, dus bouwt Brabus hem voor jou. Tegelijkertijd monteert de tuner een paar turbo’s, kwestie van de extravagante huisstijl te behouden. De 6,2-liter V8 AMG wordt bij Brabus uit elkaar geschroefd en dan weer opgebouwd met enkele bijzondere ingrediënten die een groot verschil maken, zoals de twee turbo’s. Het resultaat is op zijn minst indrukwekkend: 650 pk bij 6.200 omwentelingen per minuut en 850 Nm koppel tussen 3.000 en 5.500 toeren. Met dit potentieel spurt het monster in 4,7 seconden van 0 tot 100 km/u, terwijl de topsnelheid elektronisch tot 300 km/u beperkt wordt. Met zo’n snelheid cruisen op de Duitse Autobahn, dat moet wat geven.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie