François Piette

22 JUN 2007

Crash test van de Brillance : niet briljant !

De Brilliance BS6 heeft net de crashtests ondergaan. Het resultaat is teleurstellend: deze chinees krijgt 1 ster op 5. Dit slechte resultaat is vooral te wijten aan de wel heel onvoldoende beveiliging van de inzittenden bij frontale en laterale aanrijdingen.

De Brilliance BS6 is een imposante berline van 4.9 m lang en wordt gebouwd in China en zou aan een schappelijke prijs aangeboden moeten worden. Zijn concurrenten zijn, bijvoorbeeld, de Skoda Superb en de Kia Magentis.

Bij een frontale aanrijding aan 64 km/u haalde de Brilliance BS6 slecht 4 punten op 16, reden hiervoor is dat het interieur niet stevig genoeg is beveiligd en bij een echte aanrijding zou het dus mogelijk zijn dat sommige onderdelen de passagiers zouden kunnen kwetsen. Dat toont duidelijk aan dat de Brillance de standaard van onze Europese constructeurs nog niet heeft behaald wat veiligheid betreft. Het stuur, dashboard en het wiel kwam zover in het interieur terecht dat er zo goed als geen overlevingsruimte meer was. De zware gevolgen voor de inzittenden zijn hoofdletsels en ernstige gevolgen voor benen en voeten. Daar komt bij dat de deur blokkeerde, wat het verlenen van enige hulp alleen nog maar moeilijker maakt. Alleen het gebruik van het juiste materiaal heeft toegelaten om de deur open te krijgen.

De slechte synchronisatie van de airbag van de passagier en het ontbreken van een voorspanningbegrenzer voor de veiligheidsgordel hadden een ingedrukte borstkas van de passagier als resultaat. Ze hebben ook opgemerkt dat de bekabeling van de airbag in de buurt de scherpe kanten van de stuurregeling werd geplaatst en gemakkelijk beschadigd kan worden. Dat wil zeggen dat bij een echte aanrijding de airbag misschien helemaal niet zal werken.

Voor de test bij een zijdelingse aanrijding, aan 50 km/u, kreeg de Brillance BS6 slechts 8 punten op 16. De Brillance heeft geen zijdelingse airbags of airbags ter hoogte van het hoofd. De impact was zo groot dat de biomechanische grenzen van de borstkas overschreden werden. Dit was de reden om de 2de ster van het globale resultaat te schrappen.

Bij deze laterale aanrijdingen heeft de Brillance BS6 ook aangetoond dat hij aan stabiliteit van het interieur ontbreekt. Volgens het Euro NCAP puntensysteem heeft de BS6 12 punten op 40 gescoord, dat komt overeen met 2 sterren, maar zoals vermeld hierboven werd die tweede ster geschrapt. Dat alles toont aan dat het niet volstaat om zo maar veiligheidssystemen in te bouwen, veiligheid vraagt om fundamentele aanpassingen van de auto.

Buiten de veiligheid voor de volwassenen werd ook de veiligheid van de kinderen geëvalueerd. Hiervoor kreeg de Brilliance 30 punten op 40. Maar dat is onvoldoende om deze Chinese berline te redden, want zelf op dat gebied werden belangrijke ontbreken vastgesteld. Zo zijn de veiligheidsgordels niet volgens de Europese normen en zijn ze te kort. Ze kunnen dus niet gebruikt worden om er een kinderzitje mee vast te maken, daar komt bij dat enkel de zijdelingse plaatsen uitgerust zijn met een driepuntsgordel.

Advertentie
Advertentie
Advertentie