François Piette

29 APR 2002

De Combo Tour: elegant, functioneel en zuinig

Met de Combo Tour treedt Opel toe tot een nieuw marktsegment, namelijk dat van de zogenaamde ‘ludospaces’, de kruising tussen een monovolume en een kleine, polyvalente bestelwagen. Na zijn Belgisch debuut op het autosalon van Brussel in januari, zet de Combo Tour zijn allereerste commerciële stappen in België. De Belgen zijn immers tuk op dit soort wagens voor gezin en vrije tijd waarvan in 2001 zo’n 13.000 stuks verkocht werden, ofwel 2,7% van de totale automarkt (tegenover 2,31% in 2000). Opel lanceert zich in dit segment met een auto die drie stevige verkoopsargumenten in huis heeft: een ruim interieur, een forse dosis rijplezier en een lage gebruikskost. De Tour maakt deel uit van de Combo-familie, de polyvalente bestelwagen die Opel in de herfst van vorig jaar op de Europese markt lanceerde. De Combo Tour richt zich in het bijzonder tot gezinnen en jonge volwassenen die gek zijn op sport: je kan er gemakkelijk een buggy of een surfplank in kwijt zonder dat je de indruk hebt met een bestelwagen rond te rijden. Met zijn uitzonderlijk ruim interieur (2.700 liter in de koffer) biedt de Combo Tour plaats aan vijf inzittenden en hun bagage. Hij heeft een levendig en veilig weggedrag en is standaard uitgerust met verschillende veiligheids- en comfortelementen. Deze gezellige wagen onderscheidt zich verder door zijn zuinig karakter. De instapprijs is uiterst competitief en zijn milieuvriendelijke en zuinige motoren staan garant voor een lage gebruikskost. Net als de bestelwagenversie bezit de nieuwe Opel Combo Tour dezelfde technische kenmerken van de Corsa van de derde generatie. Hij kan uitgerust worden met drie motoren, één benzinemotor en twee dieselmotoren met directe inspuiting. De 1.6 benzinemotor met 87 pk / 64 kW is tegelijk krachtig en schoon. De ECOTEC turbodieselmotoren met directe inspuiting hebben dezelfde cilinderinhoud van 1,7 liter en ontwikkelen respectievelijk 65 pk / 48 kW (1.7 DI) en 75 pk/55 kW (1.7 DTI). Het verbruik van beide motoren blijft beperkt tot 5,8 l/100 km (Europees gemiddelde). Van de Corsa erft de Combo Tour verder wendbare rijeigenschappen en een hoge rijkwaliteit, waardoor hij kan rekenen op een grote veiligheidsmarge. De Opel Combo Tour is niet alleen stil, ruim, comfortabel en zuinig, hij biedt bovendien een uitrusting die in dit segment zelden werd geëvenaard: ABS (standaard op de Comfort), actieve hoofdsteunen, radio met bediening aan het stuur (standaard op de Comfort), centrale vergrendeling en elektrische ruiten (standaard op de Comfort). Een snel groeiende markt De Combo Tour betreedt het segment van de vrijetijdsbestelwagens met grote ambities. Deze markt is veel meer geworden dan een niche: vorig jaar was dit segment goed voor een verkoopsvolume van 13.174 stuks, wat overeenkomt met ongeveer 2,7% van alle inschrijvingen van personenwagens in België (tegenover 2,31% in 2000). Eind maart 2001 bedroeg dit cijfer zelfs 2,82%. Dit segment groeit zienderogen sinds het ontstaan ervan in 1997. Het heeft sindsdien een groei opgetekend van maar liefst 50%. Op dit vlak sluit het zich aan bij de andere trendy kleine segmenten in België zoals de terreinvoertuigen, de mini’s, de coupé’s en de cabrio’s. De modernste kwaliteitsnormen De Combo Tour rolt net als de rest van het Combo-gamma van de band in de Azambuja-fabriek van Opel (ongeveer 40 kilometer ten noorden van Lissabon, de Portugese hoofdstad). In de lente van 2001 heeft Opel deze site grondig vernieuwd voor de productie van de nieuwe Combo en de modellen van dezelfde familie. Zo werd er bijna 125 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe, milieuvriendelijkere lakinstallaties die met verf op basis van water werken, in nieuwe lasrobotten en in een nog meer doorgedreven kwaliteitsbeleid. Tegelijkertijd werd ook de productiecapaciteit opgedreven. Voortaan kunnen de 1.000 werknemers van de Azambuja-fabriek zo’n 70.000 auto’s per jaar produceren.
Advertentie
Advertentie
Advertentie