François Piette

26 OKT 2009

De dubbel en de titel voor Bouvy en Kelders


De zege op zaterdag, opnieuw de overwinning op zondag en als kers op de taart de titel in de Belgian Touring Car Series 2009. Frédéric Bouvy en Christian Kelders zullen de laatste meeting van het seizoen niet snel vergeten. Voor een talrijk opgekomen publiek sloten ze op grandioze wijze het spannende seizoen af. Steve Vanbellingen en Ruben Maes, hun laatste titelrivalen, gaven het beste van zichzelf en reden een erg verdienstelijke finale. Dat geldt zeker ook voor de kampioenen in de andere klassen: Arnaud Gomez-Michael Schmetz (S2), Eric Qvick-Frédérique Jonckheere (T3) en Michel Plennevaux-Guy Katsers (T2).

Bij de start van de laatste confrontatie van het jaar stonden de twee KIA's Pro_Ceed vooraan, maar op het einde van de eerste ronde voerde Ruben Maes met de BMW de meute aan. De Renault bestuurd door Christian Kelders volgde op de 10de plaats. Geen sprake dus van het nemen van risico's, want de titel stond immers op het spel. De piloot van Delahaye Racing die gisteren nog aan het feest was bekeek het tumult van de openingsronde vanop een afstand. Hij profiteerde van de opgave van de Jaguar bestuurd door Walter Cleynhens en van de problemen die de Mazda van Joakim Lambotte vertraagden.

Het eerste keerpunt van deze slotrace kwam in de 7de ronde toen de motor van de Renault Clio van Daniel Waszczinski explodeerde in de chicane. Dit zorgde voor een oliespoor van enkele honderden meters. Toen de Safety car uitrukte doken Armand Fumal en Michael Schmetz als eerste de pits in om zich te laten aflossen door hun teamgenoten. In de volgende ronde dook bijna het voltallige peloton de pits in waardoor er een file ontstond in de pitlane.

Wanneer de meute weer gelost werd, voerde de Coste van Thierry Martinez het veld aan. Hij ging de Touring Cup nr. 10 bestuurd door Maxime Soulet vooraf. Die nam meteen het commando over en werd daarbij als een schaduw gevolgd door Arnaud Gomez. Maar na een handvol secondende werden de debatten weer geneutraliseerd. Deze keer na een zware aanrijding op het rechte stuk tussen het kanaal en de chicane. Het belangrijkste slachtoffer was Pierre-Yves Corthals, wiens SEAT zwaar in de muur knalde. De piloot was een beetje groggy, maar voor het overige gelukkig ongedeerd.

Terwijl het peloton als een treintje achter de safety-car reed, keerde de BMW van Steve Vanbellingen vroegtijdig terug naar de pits wegens een probleem met de batterij. De beslissing was meteen gevallen: "Mijnheer Stand 21" en teamgenoot Ruben Maes zouden dit jaar geen kampioen worden. Steve kon verder, maar kwam met een ronde achterstand op leider Maxime Soulet weer op de piste. Bij de herstart trachtte deze zo goed hij kon stand te houden tegen de aanvallen van Frédéric Bouvy. Maar de Touring Cup kon niet rivaliseren met de Renault en zes ronden voor de finish nam die definitief de leiding. De laatste minuten van de race werden nog gekenmerkt door de opgave van de Audi A4 van Julien Schroyen, na een aanrijding in de Jacky Ickx-bocht... voor het licht weer op groen sprong. Wat later ging op dezelfde plaats de KIA van Iain Dockerill rond, na een viriel duel met de Mazda van Stéphane Lémeret. Ondertussen zagen we hoe Maxime Soulet en Arnaud Gomez in een prachtig duel voor de zilveren medaille gewikkeld waren. De twee kemphanen reden uiteindelijk in die volgorde achter de Renault over de finish en voor de BMW M3 die de titel pakt in T3 met Eric Qvick en Frédérique Jonckheere. In T2 gingen de laatste bloemen van het seizoen naar Surinx Racing, maar de titel was veilig voor Michel Plennevaux en Guy Katsers ondanks dat hun Alfa Romeo 156 in de klappan deelde bij de crash van de SEAT van Corthals.

Het laatste woord is voor Pierre Sevrin, de drijvende kracht, samen met Gilles Terlinden, van het team dat voor het tweede jaar op rij de titel pakt: « Deze kampioenstitel is de bekroning voor al die vrijwilligers die hun uren en werk niet tellen en feilloos gepresteerd hebben dit jaar. We danken de titel ook aan twee piloten die mekaar goed aanvullen. De snelheid en winnaarsmentaliteit van Fred kent iedereen en Christian, een super kerel in de omgang, begaat geen stommiteiten en vervult zijn deel van het werk perfect. »

Klassement : 1. Bouvy-Kelders (Renault Mégane Trophy), 29 ronden in 1h01:17.289 ; 2. Fumal-Soulet (Touring Cup) op 18.265, 1ste in S2 ; 3. Schmetz-Gomez (Touring Cup) op 18.981 ; 4. Qvick-Jonckheere (BMW M3) op 29.994, 1ste in T3 ; 5. Servais-Fontaine (Touring Cup) op 37.445 ; 6. Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouet) op 1.01.706 ; 7. Minette-Capocci (SEAT Leon) op 1.06.903 ; 8. Rosoux-Geoffroy (SEAT Leon) op 1.14.241 ; 9. Viron-Richard (Touring Cup) op 1.19.041 ; 10. Martinez (Coste) op 1.29.815 ; 11. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouet) op 1 rond ; 12. Moonens-Redant (BMW M3 Silhouet) ; 13. Van Riel-Adriaenssens (SEAT Leon) ; 14. Daerden-De Vits-André (Honda Civic), 1ste in T2 ; 15. Franck (Renault Clio) ; etc.

Kampioenschap (officieus) : 1. Bouvy-Kelders (Renault) 222,5 ptn ; 2. Vanbellingen-Maes (BMW) 202,5 ; 3. Stéveny-Dockerill (KIA) 138 ; 4. De Crem-Schroyen (Audi) 111,5 ; 5. Fumal-Soulet (Touring Cup) 109,5 ; 6. Schmetz-Gomez (Touring Cup) 105 ; 7. Moonens-Redant (BMW) 100 ; 8. Servais-Fontaine (Touring Cup) 95 ; 9. Qvick-Jonckheere (BMW) 94 ; 10. Smits-Cleynhens-Thiry (Jaguar) 87,5 ; etc.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie