1. Waar is de voorsprong van Red Bull?

Verstappen (Red Bull) stond al niet aan de top in Miami, wat we aanvankelijk nog als een anomalie zagen. Maar ook in Imola stond Red Bull niet zo sterk, met tegenvallende oefensessies en enkel Verstappen die goed kon kwalificeren, terwijl Pérez niet eens de top 10 haalde. Tijdens de race wist de dominante Nederlander wel goed te starten, maar zijn gebruikelijke voorsprong van tientallen seconden bleef weg, en een bezeten Norris zat hem tot aan de finish op de hielen. Mogen we, als deze trend zich verderzet, hopen op een spannend gevecht tussen Red Bull, Ferrari en McLaren tot aan het einde van het jaar?

2. Zeldzame fout van Alonso

Red Bull was niet het enige team dat een moeilijk weekend beleefde in Imola, ook Aston Martin kwam van een koude kermis thuis. Sterpiloot Alonso crashte in de laatste oefensessie en wist de verloren tijd niet goed te maken tijdens de kwalificaties, waardoor hij een eenzame race beleefde achteraan het peloton. Het lijkt er ook op dat de upgrades die Aston Martin heeft meegebracht een teleurstellend effect hebben, waardoor het team terug is gevallen in het middenveld. Eigenaar Lawrence Stroll zou zijn geduld aan het verliezen zijn met het gebrek aan vooruitgang in het team. Of hij het weer zou verkopen, na er net massaal in te hebben geïnvesteerd, is een andere vraag...

3. Eerbetoon aan Senna en Ratzenberger

30 jaar geleden was een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Imola en van de Formule 1, want op hetzelfde raceweekend lieten Roland Ratzenberger en Ayrton Senna het leven. Een weekend dat in het geheugen van iedere F1-fan gegrift staat, inclusief viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel, die een emotioneel eerbetoon bracht aan de twee piloten. Het begon met een looprondje op het circuit met de hele paddock in speciaal gemaakte t-shirts in de geel-groen-blauwe kleurstelling van Senna’s helm, gevolgd door een demonstratie met Senna’s McLaren MP4/8 uit 1993, waarmee de Braziliaan zijn laatste overwinning scoorde. Vettel liet de Braziliaanse en Oostenrijkse vlag wapperen, nog een gevoelige snaar als je weet dat Senna de Oostenrijkse vlag in zijn cockpit had zitten als eerbetoon tijdens dat onfortuinlijke weekend...

4. Newey dan toch naar Ferrari?

Vorig raceweekend sloeg het nieuws nog in als een bom dat Adrian Newey Red Bull zou verlaten in 2025. Na eerst te hebben gezegd dat hij vooral zin heeft in wat rust, gaf de meesterdesigner nu aan dat een overstap naar een ander team toch interessant zou kunnen zijn. Met als gevolg dat de geruchtenmolen volop is beginnen draaien en dat de deal met Ferrari al in kannen en kruiken zou zijn. Newey en Hamilton bij Ferrari voor een ultieme gooi naar de titel in 2026? Een grotere combinatie bestaat bijna niet in de F1!

5. Albon blijft bij Williams

Over de stoelendans in de Formule 1-paddock gesproken: Alex Albon heeft besloten zijn contract bij Williams te verlengen. Een transfer naar Mercedes of Red Bull is dus uitgesloten, waardoor er voor 2025 nog enkele lege zitjes te krijgen zijn: Red Bull, Mercedes, Alpine, Williams, Haas, Sauber en RB hebben allemaal hun piloten nog niet bevestigd voor volgend jaar. Verwacht wordt dat er minstens twee rookies op de grid zullen verschijnen: 17-jarig toptalent Andrea Kimi Antonelli bij Mercedes, en Ollie Bearman (die met succes inviel bij Ferrari in Saudi-Arabië) bij Haas. Wat ook betekent dat we afscheid zullen moeten nemen van twee bekende namen...