François Piette

14 DEC 2009

Ford Focus ECOnetic II: lager verbruik, meer premies

De nieuwe versie van de Focus ECOnetic II daalt onder de grens van 105 g CO2/km. Daarmee heeft hij recht op de overheidspremie van vijftien procent en een korting van 210 euro voor de partikelfilter.

Geoptimaliseerde motor, minder wrijving

De 1,6 TDCi van PSA levert nog steeds 90 of 109 pk. Toch werd hij verbeterd: een nieuwe inlaat, andere injectoren en een zuurstofsonde in de uitlaat zorgen voor een beter rendement. De versnellingsbak telt nog steeds slechts vijf versnellingen, maar de derde, vierde en vijfde overbrenging werden verlengd. Bovendien wordt de motor van een nieuwe technologie voorzien. De Low Tension Front End Accessory Drive zorgt voor heel wat minder wrijving van de alternatorriem.

Smart Regenerative Charging en start&stop

Achter die benaming schuilt een efficiënt energierecuperatiesysteem. Als de auto afremt of vertraagt, zorgt de kinetische energie voor de aandrijving van de alternator. Het optionele start&stop-systeem start de motor in slechts 0,3 seconden.

Ford Eco Mode

Om de bestuurder te helpen minder te verbruiken, voorziet Ford zijn Focus ECOnetic van een rekeneenheid die de bestuurder analyseert. Na de verwerking van de gegevens krijgt de bestuurder de nodige informatie, waardoor hij minder verbruikt en minder emissies uitstoot.

99 of 104 g CO2/km

Met of zonder het start&stop-systeem daalt de CO2-uitstoot naar 99 of 104 g/km. De kans dat het systeem succes zal kennen, is echter klein. Ook zonder het systeem zakt de motor onder de grens van 105 g/km waardoor ook de krachtigste versie van de overheidskortingen kan profiteren. Volgens Ford zouden zowel de berline als de break 3,8 of 4 l/100 km verbruiken.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie