of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/10

Ford Ranger krijgt een plug-inhybride motorisatie

Deze Ranger PHEV behoudt zijn offroadkwaliteiten en zijn 3,5 ton sleepvermogen, en kan heel wat meer dan enkel 45 km volledig elektrisch rijden.

Geschreven door Sébastien Vanhouche

19 September 2023

Advertentie

Ford is de eerste constructeur die een plug-inhybride pick-up lanceert met deze nieuwe PHEV-versie van de Ranger. En hoewel de Amerikaanse gigant er even over gedaan heeft om deze motorisatie te ontwikkelen, is dat niet zonder reden. De batterij die onder de laadbak zit verstopt maakt het namelijk mogelijk om exact dezelfde praktische capaciteiten te bieden als bij de andere varianten. Het is dus nog steeds mogelijk om buiten de gebaande paden te treden, maar hij kan vooral nog steeds tot 3,5 ton trekken.



Meer dan 45 km elektrisch en een recordkoppel

Onder de motorkap van deze Ranger plug-inhybride zit een 2,3 liter grote EcoBoost-viercilinder op benzine. Helaas laat Ford zijn exacte vermogen nog niet weten. Maar de Amerikaanse constructeur laat wel vallen dat deze variant het meeste koppel heeft van het hele gamma, wat neerkomt op meer dan 600 Nm! Ook de exacte grootte van de batterij krijgen we niet te weten, maar Ford zegt wel dat de Ranger PHEV een volledig elektrisch rijbereik van meer dan 45 km krijgt. Het model beschikt ook over 4 rijmodi, waarvan een modus om de batterij op te laden tijdens het rijden om later van zijn voordelen te kunnen genieten. De batterij heeft namelijk meer in zich dan enkel een lagere CO2-uitstoot...

Nog praktischer voor professionals en avonturiers

Zoals ook te vinden is bij de andere (geëlektrificeerde) bedrijfsvoertuigen van Ford, heeft deze Ranger PHEV een 10 A-stopcontact in de laadbak, maar ook in het interieur. Die worden in eerste instantie gevoed door de batterij. Is die plat, dan neemt de benzinemotor die taak over. Deze Pro Power Onboard-functie zal ongetwijfeld van pas komen op de werf en op avontuur.



Lancering vanaf 2025

De productie van deze nieuwe geëlektrificeerde Ford Ranger gaat eind volgend jaar van start, voor een marktlancering in het begin van 2025. En hoewel het nog wachten is op de rest van zijn technische details, vragen we ons ook af of de Volkswagen Amarok van dezelfde hybride aandrijving zal kunnen genieten. En zo is een volledig elektrische Ford Ranger nog maar één stap verwijderd... 

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Ford Ranger of vergelijkbare auto

Ford

Ranger Raptor

56 890 €

2023

60 823 km

Benzine

292 pk

Automaat

315 g/km

date

Jaguar Land Rover Liège

Barchon

date

Car-Pass

Ford

Ranger

39 930 €

2022

62 213 km

Diesel

213 pk

Automaat

Tweedehands

date

Garage Feyaerts Haacht

Haacht

date

Car-Pass

Ford

Ranger

32 900 €

2022

86 589 km

Diesel

213 pk

Automaat

199 g/km

date

Hasselt motor NV de Schaetzen (ford)

Hasselt

date

Car-Pass

Ford

Ranger

30 250 €

Nieuw Nieuw

2021

68 596 km

Diesel

213 pk

Automaat

199 g/km

date

Garage Feyaerts Haacht

Haacht

date

-

Ford

Ranger

50 042 €

-

0 km

Diesel

205 pk

Automaat

Nieuw

date

Garage Trading Machelen

Machelen

date

-

Ford Approved

Ford

Ranger

59 170 €

-

5 km

Hybride

279 pk

Automaat

74 g/km

date

Ford Rousseau Tournai - Mouscron

Tournai

date

-

Ford

Ranger Raptor

68 900 €

2024

3 778 km

Benzine

291 pk

Automaat

315 g/km

date

Gonthier Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Ford

Ranger

64 493 €

-

10 km

Diesel

240 pk

Automaat

Nieuw

date

Vanderborght Boortmeerbeek

Boortmeerbeek

date

-