François Piette

14 FEB 2004

Het begin van een nieuwe generatie

De Seat Altea komt eraan. Slechts vijf maanden na zijn voorstelling als prototype op het jongste Autosalon van Frankfurt is hij nu een realiteit. De nieuwe Altea luidt een volledig nieuwe Seat-generatie in en is de eerste auto die volledig binnen de Audi Brand Group is ontwikkeld sinds het ontstaan daarvan in 2002. Het begin van het nieuwe Seat-tijdperk steunt op drie fundamentele pijlers: de bekende Ibiza, de al even bekende León en de nieuwe Altea. Dit model is de eerste vertegenwoordiger van een nieuw voertuigconcept binnen het gamma, de MSV (Multi Sports Vehicle) dat de typische waarden van de compacte monovolume combineert met een innovatieve, suggestieve styling en het onderliggende kenmerk van alle Seat-modellen: sportiviteit en wendbaarheid. De Altea beschikt over de stijlvolle nieuwe Seat-trekken. De neus is voorzien van een groot radiatorrooster en expressieve koplampen. De Dynamic Line is in profiel duidelijk zichtbaar: zij vertrekt bij de voorwielkast en loopt sierlijk over de deuren naar beneden tot aan het achterwiel. Deze lijn is een vondst van Seat Design Director Walter de'Silva. Zij accentueert het profiel van de Altea en zal terug te vinden zijn op alle toekomstige Seat-productiemodellen. De kracht van het ontwerp en het sportieve karakter schuilt onder meer in de compacte afmetingen. De Altea is 428 cm lang, 177 cm breed en 157 cm hoog, met uitzonderlijk veel ruimte voor de vijf inzittenden. De tweedelige koffer heeft een inhoud van meer dan 400 liter. De Altea pakt uit met verscheidene nieuwigheden, waaronder FSi-technologie, op motoren van de nieuwste generatie die elk meer dan 100 pk vermogen leveren, een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, een nieuwe voorophanging, een multilink-achteras, een nieuwe elektromechanische stuurinrichting, een afzonderlijke klimaatregeling voor bestuurder en passagier en een exclusieve Seat-primeur: ruitenwisserbladen die in de A-stijl verdwijnen. Met de Altea zet Seat tevens een stap voorwaarts op het vlak van het aantal beschikbare motoren. Het benzinegamma bestaat uit de 2.0 FSi van 150 pk (110 kW) en de 1.6 van 102 pk (75 kW), terwijl het dieselgamma is samengesteld uit de 2.0 16V TDi van 140 pk (103 kW) deze wordt voor Belgie teruggebracht tot 136 pk en de 1.9 TDi van 105 pk (77 kW). De krachtigste motoren zijn de FSi en de TDi van twee liter. Zij worden gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De FSi zal ook beschikbaar zijn met een zestrapsautomaat en sequentiële Tiptronic. De nieuwe sequentiële DSG-bak met zes versnellingen zal verkrijgbaar zijn op de TDi. De Seat Altea kan bogen op uitgebreide actieve-veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, TCS en ESP met ingebouwd noodremsysteem. Met die uitrusting is de auto uitzonderlijk stabiel en wendbaar, ook al dankzij de nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging en het nieuwe onderstel met de bekende Agile Chassis-technologie, die werd ontwikkeld in het Technisch Centrum van Seat in Martorell. Een andere Seat-doorbraak is de montage van de remzadels van de achterremmen vóór de remschijf, waardoor de remstabiliteit sterk toeneemt. Wat de passieve veiligheid betreft wordt de Altea de eerste Seat die in de Europese Unie standaard wordt geleverd met airbag voor bestuurder en passagier, zij- en hoofdairbags, driepunts veiligheidsgordels op alle zitplaatsen, gordels met pyrotechnische gordelspanners vooraan en een achterbank met het Isofix-systeem voor kinderzitjes.

Source : Seat
Advertentie
Advertentie
Advertentie