Bert Troubleyn

10 AUG 2020

Het Franse merk Delage herrijst met een hypercar

De Delage D12 is een supercar met een atmosferische V12 en een centrale zitpositie. Volstaat dat om Gordon Murray en zijn T.50 nerveus te maken?

In de eerste helft van de twintigste eeuw bouwde het Franse Delage zeer luxueuze en/of snelle prestigewagens, maar het overleefde de financiële crisis van de jaren 1930 niet. Vandaag gaat het nog veel slechter met de wereld, maar toch kiest het merk net nu om te herrijzen. Onder leiding van de Franse miljardair Laurent Tapie (zoon van Bernard Tapie) is deze week de Delage D12 voorgesteld, een extravagante hypercar.

Het uiterlijk combineert trekken van een straaljager, een F1-wagen en meer dan een vleugje Ford GT. En hij kiest voor een lay-out die steeds meer in trek komt bij hypercars, met een bestuurder die in het midden zit. De auto heeft geen deuren, maar de voorruit en het glazen dak scharnieren in één stuk omhoog om je te laten instappen. Centraal achterin ligt een 7,6 liter grote V12 van liefst 1.004 pk, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Dit monster wordt bovendien ondersteund door een krachtige elektromotor van 112 pk, zodat het geheel afklokt op 1.116 pk.

Al dat geweld moet een auto aandrijven die 1.400 kilo weegt, even veel als een doorsnee middenklasseberline. Voor racefans komt er ook een D12 Club. Die heeft minder vermogen omdat de elektromotor en de bijhorende batterij zijn geschrapt, maar omdat hij 90 kilo lichter is en een radicaler onderstelafstemming kiest, moet hij de snellere versie zijn op circuit. Voormalig F1-rijder Jacques Villeneuve heeft trouwens meegeholpen aan de ontwikkeling van de D12. Tot slot: zoals het een hypercar betaamt, worden er slechts 30 exemplaren van gemaakt en die kosten een fortuin. De basisprijs ligt namelijk op ongeveer 2 miljoen euro.
Advertentie
Advertentie
Advertentie