all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

Je dieselwagen tweedehands verkopen wordt steeds moeilijker

<p>Wie zijn dieselwagen op de tweedehandsmarkt wil doorverkopen, moet daar steeds meer geduld voor hebben. Kopers op diezelfde tweedehandsmarkt vragen steeds meer naar benzinemotoren. Dat is vooral het gevolg van de negatieve teneur rond de diesel, zegt Gocar Data, dat data-analyses maakt van de automarkt.</p>

Geschreven door Wim Bervoets

27 Juni 2018

Advertentie

Tussen begin 2016 en begin 2018 is de vraag naar benzinemotoren op de tweedehandsmarkt met 70 procent toegenomen. Vooral de voorbije maanden was er een sterke stijging merkbaar. Zes op tien Belgen die een tweedehandsauto kopen, willen nu een benzinemotor. Maar amper twee op de tien tweedehandsauto’s is een benzineversie.

Te groot dieselaanbod

Dat zegt een data-analyse van Gocar Data, dat een databank van 15 miljoen Belgische en buitenlandse tweedehandsauto’s en eigen websites onderzocht. Acht op de tien auto’s op de tweedehandsmarkt hebben een dieselmotor, waardoor handelaars in tweedehandsauto’s voor de verkoop ervan moeten uitwijken naar het buitenland, of langer moeten wachten. In 2015 stond de gemiddelde dieselwagen 47 dagen te koop, nu is dat gemiddeld zo’n 54 dagen, of een volle week langer.

Dieselgate

Sinds eind 2015 is de vraag van de tweedehandsmarkt naar dieselmodellen gedaald van 71 procent naar 41 procent. Daar zit de uitwerking van de dieselgate-affaire voor een groot deel tussen. Overheden heffen steeds meer taksen en accijnzen op diesel, voeren lage-emissiezones in of spreken zelfs over heuse dieselbans.

Wim Bervoets

Foto’s: iStock

Advertentie