Als je (net als wij) gek bent op de EV9, maar geen behoefte hebt aan zo’n imposante en dure SUV met 6 of 7 zitplaatsen, dan heeft Kia dé oplossing voor jou: de gloednieuwe EV3! Die is bijna identiek aan de conceptversie die afgelopen oktober werd voorgesteld en neemt de vorm aan van een compacte elektrische SUV van 4,3 m lang, 1,85 m breed en 1,56 m hoog. Hij ziet er in ieder geval uit als een echte mini-EV9, en hetzelfde geldt voor zijn technologie.

Meer dan 40 inch aan digitale displays!

In het interieur is de lay-out van de EV3 vrijwel identiek aan die van de EV9, met zelfs exact dezelfde displays als in het grotere model. Het dashboard wordt dus gedomineerd door een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, geflankeerd door een klein schermpje van 5 inch voor de airco en daarnaast een aanraakscherm van 12,3 inch met de nieuwste generatie infotainment van Kia. Een totaal van zowat 30 inch aan schermen, waarbij je nog een head-up display van 12,3 inch kan optellen. Maar niet alles is digitaal aan boord van de EV3, want er zijn nog steeds enkele fysieke bedieningen voor de klimaatcontrole te vinden in het midden van het dashboard.

Focus op duurzame materialen

Het interieur van de Kia EV3 is ook grotendeels gemaakt van verschillende duurzame materialen. Het dashboard en de deurpanelen zijn bijvoorbeeld bekleed met gerecycleerd textiel, terwijl de zetels, de dakhemel, de armsteunen in de deuren, de vloertapijten en zelfs de bagagedragers gemaakt zijn van polyethyleenereftalaat (PET), een van de gemakkelijkst te recycleren kunststoffen ter wereld. En mocht je meer willen weten over alle duurzame materialen aan boord van de EV3, heeft Kia zelfs een specifieke QR-code op het dashboard geplaatst met alle info.

Ruim interieur in een compact formaat

Het interieur van de Kia EV3 is niet enkel milieuvriendelijk, maar ook ruim, zeker voor een auto van 4,3 meter lang. Dankzij zijn wielbasis van 2,68 m en zijn hoogte van 1,56 m zou het niet aan hoofd- of beenruimte moeten ontbreken op de achterbank. De koffer moet ook praktisch worden met een volume van 460 tot 1.250 liter met de achterbank neergeklapt. De kleine opbergruimte van 25 liter onder de motorkap is dan weer perfect om de laadkabels in op te bergen.

410 of 600 km autonomie!

Je krijgt de keuze tussen twee batterijen in de bodem van de Zuid-Koreaanse SUV. Als instapversie is er de Standard Range, met een pakket van 58,3 kWh waarmee de Kia EV3 tot 410 km elektrische autonomie haalt. De Long Range krijgt dan weer een batterij van 81,4 kWh waarmee het model tot 600 km per laadbeurt kan afleggen! In beide gevallen is de Kia EV3 uitgerust met dezelfde motor op de vooras van 150 kW (204 pk). Daarmee kunnen de Standard en Long Range in respectievelijk 7,4 en 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten.

In tegenstelling tot zijn grote broers, staat de EV3 op een 400 V-variant van het E-GMP-platform. De compacte SUV kan dus niet zo snel opladen als de EV6 en EV9, maar de typische oefening van 10 tot 80% batterijniveau lukt toch in 30 minuten dankzij een maximaal laadvermogen van 102 kW voor de kleine batterij en 128 kW voor de Long Range. De Kia EV3 geniet bovendien van bidirectioneel laden met V2L-, V2H- en V2G-functies, plug-and-charge en dezelfde rijhulpmiddelen als de EV6 en EV9.

Hoeveel kost de Kia EV3 2024?

Helaas kennen we de precieze prijzen van de verschillende uitvoeringen en afwerkingsniveaus van de Kia EV3 nog niet. Kia laat echter weten dat het agressiever in de markt wil staan dan zijn rivalen, waaronder de Volvo EX30, Smart #1, Renault Mégane E-Tech of de Volkswagen ID.3. Met andere woorden: de goedkoopste EV3 zou minder dan 38.990 euro moeten kosten, de vanafprijs van de EX30, en misschien wel richting de 35.000 euro.