François Piette

15 SEP 2010

Mercedes A‑Klasse E‑Cell: elektrische ombouw

Net als van de grotere broer B-Klasse komt er van de A-Klasse een versie met stekker. Vergeet benzinepompen, met een gewoon stopcontact laad je hem in acht uur helemaal op en ben je klaar voor 200 stille kilometers.

Voldoende prestaties

Uiteraard mag je geen verschroeiende prestaties verwachten, maar deze elektrische versie is krachtig genoeg om vlot met het verkeer mee te kunnen. De elektrische motor levert een piekvermogen van 95 pk en 290 Nm koppel, maar het constante vermogen bedraagt 68 pk. Nog atijd genoeg om een topsnelheid van 150 km/u te bereiken en jouw rijbewijs kwijt te spelen.

Lithium-ionbatterij

De batterijen worden gemonteerd onder de vloer en nemen zo geen koffervolume in. De autonomie bedraagt 200 km. Volgens Mercedes leveren lithium-ionbatterijen 30 procent meer energie en 50 procent meer vermogen dan nikkel-metaalhybridebatterijen (NiMH). Tot daar de theorie. Wat de praktijk betreft, weten we dat de batterijen op acht uur weer zijn opgeladen via een traditionele stekker terwijl dat met een speciaal laadstation maar drie uur duurt.

500 exemplaren

De A-Klasse E-Cell is geen vaag concept, maar een productierijp model. Mercedes bouwt wel maar 500 exemplaren, die in verscheidene Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk en Nederland aan de man worden gebracht.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie