François Piette

4 APR 2012

Mercedes GL 2012: nieuwe olifant

De Mercedes GL vervult binnen de autowereld dezelfde rol als de Airbus A380 in de luchtvaart: een zeer comfortabel vervoermiddel zo groot als een olifant. Sommigen vinden dit soort auto een verloren zaak omdat de afmetingen niet stroken met de downsizing van tegenwoordig. Klopt niet, zo bewijst deze nieuwe GL op een schitterende manier. 

Stijl

We zullen niet beweren dat de ontwerpers van Mercedes getroffen werden door een vlaag van inspiratie. De nieuwe GL is wel elegant (gezien de afmetingen niet onverdienstelijk) maar er heerst een déjà-vugevoel. Als je niet zo aandachtig kijkt (vooral naar de voorkant), zou je kunnen denken dat het gaat om een M-Klasse (ML).

 

Wat de afmetingen precies zijn? 5,12 meter lang, 2,14 meter breed en 1,85 meter hoog. Een zware jongen dus. De velgen zijn al even indrukwekkend: 18 tot 21 duim.

Uitrusting bij de vleet

Zoals altijd bij Mercedes is de uitrusting van de nieuwe GL de grootste krachttoer. Het lijstje elektronische hulpmiddelen is eindeloos: Crosswind Assist (dat inwerkt op de remmen om het effect van zijwind uit te wissen), Steer Control (stuurhulp die de bestuurder aanzet tot de juiste stuurbeweging bij overstuur bijvoorbeeld), een ophanging die zich aanpast aan het gewicht van de bagage en Collision Prevention Assist dat automatisch remt als een botsing dreigt.

Dat is nog niet alles. Mercedes levert ook een waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een dodehoeksensor en een automatische parkeerhulp (om in of uit te parkeren) met een camerabeeld van 360 graden.

Techniek

Mercedes belooft verbazingwekkende prestaties op de weg, een uitstekend comfort en vaardigheden buiten de normaal begaanbare wegen. We twijfelen er niet aan, maar zien dat graag bevestigd in een test. Tot slot stippen we aan dat de GL nog altijd over zeven zitplaatsen beschikt.

Motoren

In eerste instantie worden twee motoren aangeboden: de GL350 BlueTec 4 Matic is een drieliter V6 diesel met 258 pk bij 3.800 tr/min en een titanenkoppel (passend bij deze auto) van 620 Nm tussen 1.600 en 2.400 tr/min. Volgens Mercedes kan het verbruik dalen tot een gemiddelde van 7,4 l/100 km. Dat stemt overeen met 192 g CO2/km. Beantwoorden aan de strende Euro 6-uitstootnorm zou kinderspel zijn.

De tweede versie is de GL500 4 Matic BlueEfficiency, met een 408 pk sterke V8 biturbo benzine. Het verbruik bedraagt hier 11,3 l/100 km (262 g CO2/km) en van de prestaties krijg je koude rillingen: 5,9 seconden om 100 km/u te halen en 250 km/u topsnelheid.

Advertentie
Advertentie
Advertentie