Bij de laatste generaties banden staken heel wat nieuwe technieken de kop op, met de bedoeling om het prestatieniveau nog op te drijven. Bandenfabrikant Metzeler brengt de Racetec op de markt, een band die vooral ontwikkeld werd voor de competitie en het circuit. Het is een street-legal Supersport band die over de nieuwe “interact” technologie beschikt.
Hoe werkt het?
De afstelling van de spanning op elke staaldraad in de band is vergelijkbaar met de afstelling van de snaren van een gitaar. De achterband van Metzeler bevat meer dan 120 staaldraden, met tussen elke draad minder dan een millimeter, wat het mogelijk maakt om de band aan de rijstijl aan te passen. De spanning van de staaldraden wordt gewijzigd in functie van het gebruik en het type motor.
Op circuit
Meer en meer motorrijders begeven zich ook op circuit, in raceverband of louter voor de fun, terwijl de eisen evolueren: langere races, nieuwe tracés, krachtigere en lichtere motoren, hogere toerentallen, elektronische systemen (antidribble), noem maar op. De eisen van de piloten, zowel op circuit als op de openbare weg, zijn samen te vatten in vier punten: pure prestaties, duurzaamheid, snel bereiken van de juiste temperatuur en weerstand tegen temperatuursverschillen en een eenvoudige afstelling. Iedere piloot heeft zo zijn eigen prioriteiten. Zo zal op de openbare weg de juiste temperatuur belangrijker zijn dan pure prestaties. Voor de racepiloot zal het prestatievermogen op de eerste plaats komen. Voor Europa betekent dit een markt van zo’n 90.000 banden!
Nieuwe generatie
De nieuwe Racetec-technologie met het interact systeem, behoudt alle kwaliteiten van de vorige versie van de Racetec op de openbare weg. Dankzij een betere stabiliteit en beweegbaarheid zorgt hij voor betere prestaties op circuit. De afdruk van de nieuwe band is compacter en meer lineair, waardoor de piloten de evolutie van de band goed gewaar zullen worden door wijzigingen aan te brengen aan de spanning van de staaldraden.
De test !
Metzeler heeft een standaard Yamaha R6 ter beschikking gesteld om het nieuwe rubber te kunnen testen. Niet-specialisten als wijzelf merken niet zoveel, ook al bezorgt onze R6 ons een groot veiligheidsgevoel. Een uitstekende grip, een gemakkelijk handelbare en controleerbare machine en een redelijke slijtage … . Gregory Fastré maakte deel uit van het testteam en bleek in elk geval overtuigd. Hij had geen probleem om andere testmotoren, zelfs pure racemodellen, zonder problemen in de wind te zetten met zijn R6. Grappig en verbluffend om eerlijk te zijn. Uiteindelijk heeft hij het circuit verlaten met een paar banden onder de arm om ze op zijn racemotoruit te proberen !
Voor alle omstandigheden
De combinatie van de nieuwe structuur en vier verschillende compounds moeten van de Racetec Interact een allrounder maken. Hij is geschikt voor elk wegdek en voor alle weersomstandigheden. De Racetec Interact is beschikbaar met de K0, K1 en K2 compounds voor het circuit en een K3 compound voor op de weg, in de volgende maten:
Voor - 120 / 70ZR17 (K0, K1, K2, K3)
Achter - 180/55ZR17 (K0, K1, K2, K3), 190/50ZR17 (K3) en 190/55ZR17 (K0, K1, K2, K3).