Bruno Wouters

19 JAN 2009

Motorpassie of mobiliteit?

 Dit jaar heerstte er een eigenaardige sfeer in de gangen van het Brusselse Autosalon. De crisis stond centraal in alle gesprekken, iedereen stelde zich tal van vragen en niemand weet wat ons morgen te wachten staat. De financiële crash van vorige herfst kwam te laat om de verkoopcijfers van het jaar nog te beïnvloeden omdat deze niet echt van de laatste maanden afhangen. En tijdens de winter gaan er maar weinigen naar de concessiehouders! De cijfers zijn dus moeilijk te interpreteren en de statistieken mengen motoren, scooters en quads, maar de markt bleef stabiel met iets meer dan 30.000 ingeschreven stuks. Uiteraard zal de crisis hier en daar de aankoop van "zondag-speelgoed" wel verijdelen maar tevens zullen hier en daar antwoorden gezocht worden om de mobiliteit op te lossen wat een groei van het aantal gebruikers van redelijke en functionele scooters en motoren zal vergroten. Een paar meer gespecialiseerde, en vooral Europese constructeurs, maken zich echter niet al te veel zorgen omdat hun gefortuneerd cliënteel niet echt onder de indruk is over het bedrag dat ze moeten spenderen om hun pleziertjes te kunnen bevredigen.

Show room

Het Salon van Brussel heeft nooit grote nieuwigheden aangetrokken en wil zich vooral tonen als dé grote showroom waar op één enkele plaats het complete gamma getoond wordt van alle op de markt aanwezige constructeurs. Dit salon laat toe om de nieuwste modellen voor te stellen die op de Franse, Duitse en Italiaanse markt zullen terecht komen of modellen die zelfs nog niet in de showrooms staan.

Forza Italia

Eerste verschijning dus voor de Aprilia Mana GT, de Shiver GT of de RSV4 die afwezig waren bij de persdagen, maar die tijdens het salon in de Heysel toch hun opwachting maakten.

De Mana GT lijkt een opmerkelijk intelligent antwoord te zijn op de vraag hoe de toekomstige motoren er zullen uitzien en vormt een mooi alternatief op bvb de Maxi Scoot. Wij kunnen u een testrit van dit model alleen maar aanraden want deze onbekende motor verdient het om ontdekt te worden. Ducati is haast elk weekend aanwezig is op de circuits (en op het podium!) en verhoogt gestaag zijn verkoop op onze markt (+16% in 2007, +16% in 2008). Bovendien vieren zij de 3de titel van Troy Bayliss in Superbike met een prachtige replica die gedecoreerd werd door Aldo Drudi, ontwerper van de helmen van onze vriend Rossi. Het was ook de gelegenheid om de 1198 wat nauwkeurig te bekijken. Maar ook de Monster 1100 en vooral de Streetfighter, een naked Super Sport die de top van het Monster-gamma zoals de S4R komt vervangen was er te zien. Maar toch hoorden we dat hij misschien wat persoonlijkheid miste. Het is niet gemakkelijk om een mythe te vervangen...

Bij Guzzi zagen we de knappe V7 Café Classic en de imposante Stelvio TT die klaar staat om het vuur aan de schenen van de onaantastbare gewaande BMW R1200GS Adventure te leggen terwijl de 1200 Sport 4V op zijn beurt de V-twin met vier kleppen per cilinder erft.

Enkele Europeanen

BMW stelde zijn roadster F800R voor. De Duitsers stellen heel wat hoop op dit model door onder andere een bijzondere lage prijs, voor een BMW althans. Dit in tegenstelling tot de nieuwe K1300R, S en GT die het gamma aanvullen en de know-how van de Duitse constructeur in het licht stellen. Sedert enkele jaren lijkt BMW zijn overheersing nog uit te breiden en werkt het aan zijn strategie om het imago  van motorconstructeur voor opa's en flikken af te leggen. En daar slagen zij wonderwel in ondanks het risico dat ze verloren zullen lopen met hun Superbike S 1000 RR, die duidelijk de doelstelling heeft om de vier japanners met gelijke wapens te bestrijden. Of ze daarin zullen slagen? Andere Europese constructeurs kozen voor een andere benadering en doen dit vaak met succes. De liefhebbers van de neo-rétro mogen bij Triumph van de Bonneville SE met zijn typische ‘seventies’look genieten en de T100 een handje komt helpen. Op dezelfde stand zagen we de Daytona 675 die dit jaar verscheen, de Street Triple R die radicaler werd en zagen we wat er gebeurt als Triumph een rasechte Custom belooft, de Thunderbird 1600.

Bij de Japanners

Honda investeert enorm in veiligheid door bvb te werken aan een betere communicatie tussen voertuigen en zo ongevallen te vermijden, op alle Supersport modellen doet het ABS zijn intrede (een première!), terwijl de veiligheid ook bij ontwikkeling van utilitaire modellen zoals de CBF125 die in Köln verscheen en de hertekende Silverwing 400 (nu ook met ABS), een vooraanstaande rol speelde. Het prototype dat al in Köln voorgesteld werd, toonde hoe de toekomstige V4 sportivo-turismo er zal uitzien. Kawasaki, die zijn marktaandeel ziet groeien, vestigt al zijn hoop op de ER-6 die met talent en speels op het dagelijks gebruik inspeelt en die vooruitgang zou zich in 2009 moeten bevestigen. Ook hier werd de nadruk gelegd op de veiligheid met een ABS systeem dat tot 28 februari gratis aangeboden wordt. De nieuwe ZX-6R stond ook op de stand samen met de Custom VN1700.

Bij Suzuki leveren ze een wel erg bijzondere inspanning. Ze bieden niet alleen vier jaar waarborg aan maar betalen ook je motorrijbewijs terug bij aankoop van bepaalde motoren (Intruder 800, Bandit en SV 650, GSR 600). Ook de nieuwe Gladius was op de stand te bewonderen, net als de facelift van de Bandit 650. De sportievelingen onder ons kregen ook de GSX-R 1000 te zien.

Vmax

Op de stand van Yamaha zagen we samen met enkele onvermijdbare modellen ook nog de Vmax: een esthetisch gezien erg geslaagd model met een technische fiche die de concurrentie zeker zal verontrusten. We vragen ons echter af welke concurrentie dat wel zou kunnen zijn want de Vmax blijft uniek ! Ander monument is de R1 met een nieuwe motor met een cilinderinplanting van 90°. Een première op een standaard motor en dus nieuwe sensaties in het vooruitzicht. Ook te bezichtigen: de come-back van de XJ6 en de half-naked "Diversion". Een opmerkelijke terugkeer van Yamaha in het segment van de “basis" modellen. De FZ6 heeft duidelijk de bezitters van de vorige Diversion nooit helemaal kunnen verleiden. Die vonden de praktische kanten van de Diversion niet terug in de FZ. De schade werd hersteld en iedereen vindt toch zijn gading daar de FZ6 in de catalogus blijft!

USA

Bij onze Amerikaanse vrienden zagen we de Buell 1125 CR. Een erg originele streetfighter, net zoals alle andere Buell modellen trouwens. Bij Harley zagen we meer bescheiden evoluties en nog de V-Rod Muscle, die vrij spectaculair overkomt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie