Bruno Wouters

11 JAN 2013

Motorsalon van Brussel: voor ieder wat wils !

 

Ok al ontbreken er enkele namen op de afspraak, staan de meeste premières uit Keulen en Milaan op het Autosalon op de Heyzel, naast enkele verrassingen.

Tiger Sport

De eerste verrassing komen we tegen bij Triumph met de voorstelling van de Tiger Sport. Toegegeven, helemaal nieuw is hij niet want hij leunt nauw aan bij de Tiger 1050 SE. Wat is er dan nieuw? Op het eerste zicht ziet hij er comfortabeler uit voor de piloot en passagier, en hij kan vanaf nu ook meer bagage en ruimere koffers aan. Tot slot merken we ook op dat hij voorzien werd van nieuwe wielen.

De lijn kende ook een lichte evolutie. Enkele onderdelen van het koetswerk zijn ook nieuw, maar verschillen maar weinig van de vorige modellen. Het chassis en de ophanging werd aangepast voor meer comfort en een nog doeltreffendere wegligging. Het remsysteem is vanaf nu voorzien van een ABS van de laatste generatie, en, last but not least, kreeg het motorblok er 10 pk bij voor een maximaal vermogen van 125 pk. Het plezier van een Speed Triple, maar dan wel praktisch en comfortabel. Well done ! 

(Kleine) verrassing !

Een andere onverwachte verrassing is de voorstelling van de frisse en kleine Honda MSX 125, in lijn met de pure traditie van e Dax en andere Monkey's uit de jaren '70. Deze compacte machine is voorzien van 12 duim wielen, is heel toegankelijk en zou garant moeten staan voor heel wat plezier. De robuuste eencilinder is gekoppeld aan een klassieke versnellingsbak met vier versnellingen. De MSX 125 komt uit de Honda fabrieken in Thailand en kost 2.990 €!

Laat ons ook wat bescheiden blijven en het ook even hebben over de schattige Mash. Een 125 cc met een meer dan geslaagde zeventien look met een prijs van amper 1.899 €. Een perfect alternatief voor wie toch voor de tweewieler wil gaan, maar toch liever niet bezwijkt onder de mode van de scooters.

Willekeurig

Bij het doorwandelen van de vele gangen op het salon zal iedereen wel willekeurig op een of andere nieuwigheid stoten, want ze staan er zo goed als allemaal. Bij Triumph krijgt u naast de Tiger Sport ook nog de kans om kennis te maken met de nieuwe 675, Daytona en Speed Triple, evenals de indrukwekkende Tiger Explorer XC.

Bij Harley krijgen vooral glitters en toebehoren de aandacht. Zo staat er een kleine Sportster Iron met accessoires voor maar liefst 6.416 €! Bij Kawasaki worden vooral de nieuwe Z800, ZX 636 en Ninja 300 in de schijnwerpers gezet. Daarnaast kunnen we het ook niet laten om ook de geslaagde W800 even te vermelden.    

Koning van de markt

In paleis 1 is het onmogelijk om naast de R1200GS te kijken! De dealers en fans hebben er alvast een goed oog op, want wie altijd al een GS gewild heeft, maar het geld er niet voor had, mag verwachten dat de prijs van een tweedehands GS stevig gaat dalen. Verder staat er bij BMW ook nog de S1000RR HP4, de F800GT en de "90 Years Anniversary" versies. Yamaha legt het accent op de FJ1300 dat naast de "bromfiets" van Jorge Lorenzo en de Tmaw van Lazareth staat te pronken. 

De moeite waard !

Verlaat paleis 1 niet zonder even bij het spectaculaire en zeldzame Victory langs te gaan en de "Custom" zone. Die "Custom" zone is een wat beperkende omschrijving want er staan alle types motoren dat min of meer aangepast werden. Paleis 1 is ook de plaats waar u enkele Trial demonstraties van Fred Crosset kan meepikken.

Honda (et anderen …)

In paleis 3 staat de meest dynamische constructeur van het moment, Honda, met niet minder dan 18 nieuwe modellen dat in de laatste twee jaar op de makt zijn gekomen. We hadden het eerder al over de MSX 125, en amper één jaar na de revolutionaire NC700 modellen krijgen we nu de aantrekkelijke, kleine en goedkope CB500 modellen. Op diezelfde stand vinden we ook de prachtige CB1100 terug, naast de opmerkelijke F6B.

Suzuki staat in Brussel met zijn V-Storm Concept dat in de loop van dit jaar, en in een wat aangepaste versie, bij de dealers zou moeten staan. Verder staan er legendarische modellen zoals de Hayabusa, de Intruder C1500T en een GSX-R met een unieke decoratie.

Bij KTM krijgen we de kans om het steeds breder en overtuigend aanbod te bewonderen. De reden achter het succes van de Duke 125 hoeven we dan ook niet ver te zoeken, hij is gewoon niet te vergelijken met andere 125 cc modellen uit dit segment. 

Sexy

We eindigen bij de Italianen, ongetwijfeld de meest "sexy" modellen op de markt. Dat begint bij de sculpturale modellen van MV, buiten de Rivale gerekend, gevolgd door het zware geschut van Ducati met de Hypermotard, Diavel Strada en kleine Hyperstrada, en bij Moto Guzzi staat vooral de prachtige California te schitteren, niet ver van de gloednieuwe Aprilia Caponord.

Het weer zou opnieuw wat roet in het eten kunnen gooien, maar al het nieuws en mooi op het autosalon zullen de fans ongetwijfeld warm kunnen houden. Laat ons nu nog hopen dat de constructeurs werk gaan maken van meer redelijke en toegankelijke modellen. Niet iedereen kan of willen pakken geld uitgeven om een machine van 200 pk proberen te temmen of op 250 kg staal en plastic te zitten ...

Advertentie
Advertentie
Advertentie