Vroom

30 JUN 2021

Officieel: Cayenne Turbo GT, SUV met GT3‑saus

Porsche onthult officieel de radicaalste versie ooit van zijn Cayenne: de Turbo GT. Zijn V8 biturbo ontwikkelt 640 pk, stuwt hem naar 100 km/u in 3,3 seconden en geeft hem een verpletterende recordtijd op de Nürburgring.

20210630082712porschecayenneturbogt(1).jpg

Nadat Porsche eerder een ultrasportieve versie van zijn Cayenne aankondigde en vervolgens een nog gecamoufleerd prototype liet zien, onthult het nu officieel de op het circuit gerichte Turbo GT. Opgelet: hij is niet de krachtigste Cayenne, want hij nestelt zich in het gamma tussen de 550 pk sterke Turbo en de plug-inhybride Turbo S E-Hybrid van 680 pk. Hij is echter wel de meest radicale. Eigenlijk past de constructeur hetzelfde recept toe als in de 911, waar de GT3 ook niet de krachtigste van het gamma is.

V8 van 640 pk

20210630082713porschecayenneturbogt(2).jpg

De biturbo-V8 is krachtigste die het merk ooit heeft gebouwd. Zijn 640 pk en 850 Nm blaast door een nieuwe, centrale uitlaatlijn in titanium die de motor moet doen zingen. De sprint naar 100 km/u is afgeklokt op 3,3 seconden en hij haalt een topsnelheid van 300 km/u. Zijn onderstel is aangepast zodat hij zich beter in zijn sas voelt op circuit. Het is stugger en hij ligt ook 17 millimeter lager. De velgen zijn dan weer een duim groter: een forse 22 duim, met daarrond P Zero Corsa-rubbers van Pirelli. Vertragen doe je standaard met behulp van de verbluffende keramische schijven van Porsche.

Nürburgringrecord

20210630082712porschecayenneturbogt(3).jpg

Uiteraard heeft het Duitse merk zijn nieuwe beest ook losgelaten op de Nürburgring, waar hij het record van de snelste SUV geklopt heeft. Anders zou dit geen ‘radicale’ versie zijn, toch? Met een tijd van 7:38:9 is de Turbo GT iets meer dan 3 seconden sneller dan een Audi RS Q8.

Carbon en alcantara

20210630082712porschecayenneturbogt(4).jpg

De Cayenne Turbo GT is enkel verkrijgbaar met het Coupé-koetswerk en 4 zitplaatsen. Uiterlijk is hij herkenbaar aan specifieke bumpers, een dak in koolstofezel dat doorloopt in een nieuwe vleugel, iets bredere wielkasten en uiteraard de imposante, elektrisch verstelbare spoiler. In het interieur domineert alcantara: op het stuurwiel, het midden van de stoelen met hun specifieke motief, het dashboard, de versnellingspook en zelfs de middenarmsteun.

Meer dan 200.000 euro

20210630082712porschecayenneturbogt(5).jpg

Het laatste nieuws, dat niet enkel voor deze radicale versie geldt, is dat Porsche van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om het infotainmentsysteem van de Cayenne te moderniseren. Het is performanter en gebruiksvriendelijker, en is voortaan compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

De nieuwe Cayenne Turbo GT is voortaan verkrijgbaar vanaf 201.329,48 euro.

20210630082713porschecayenneturbogt(6).jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie