Bruno Wouters

13 DEC 2009

Öhlins: topkwaliteit !

Öhlins werd opgericht in 1976 en werd al snel de referentie op de markt van de schokdempers. Na amper twee jaar tijd reef het in de motorcross met een KTM 250 de eerste wereldtittel binnen. Dertig jaar later werden dat meer dan 200 wereldtitels in verschillende disciplines.

Een beetje geschiedenis

 

Oorspronkelijk concentreerde het bedrijf zich vooral op de motorcross, maar in 1984 richtte het bedrijf zich op andere markten en haalde het met Eddie Lawson op een Yamaha 500 cc de wereldtitel op circuit binnen. Öhlins werkte nauw samen met Yamaha en enkele jaren later werd de Japanse constructeur zelfs de grootste aandeelhouder van Öhlins. In 2007 kocht Kenth Öhlins het grootste deel van die aandelen terug en hield Yamaha nog 5 % van de aandelen over. Öhlins is ook bedrijvig in de autosport, met een CART titel in 1993 met Nigel Mansell. Het bracht de CES technologie (Continuously controlled Electronic System) op de markt. Een technologie waar de Volvo S60R in 2003 als eerste gebruik van maakte.

Testrit

Tijdens onze lange testrit met de Yamaha Tmax lieten we Öhlins monteren door EMC37. Die firma is een specialist en zelfs een referentie als het op schokdempers aankomt. Patron Steven Casaer gaf wat meer tekst en uitleg over het Zweedse merk en hun manier van werken. Hun principe is om alles zelf te ontwikkelen en te testen. Öhlins maakt steeds een uitgebreide marktstudie en pas als blijkt dat de markt klaar is voor een product worden de financiën vrijgemaakt voor de ontwikkeling. Dat is meteen ook de reden achter hun beperkt gamma. Als een product klaar is, worden er reeksen van 25 tot 50 stuks geproduceerd. Een Öhlins dealer kan uit de “System Kit” onderdelen kiezen en zo zelf een aangepast en compleet systeem uitwerken dat niet noodzakelijk door Öhlins zelf ontwikkeld werd.

Toleranties

De budgetten dat de constructeurs voorzien voor de onderdelen van de ophanging blijven beperkt. Zelfs motoren die standaard uitgerust worden met Öhlins onderdelen halen niet noodzakelijk dezelfde kwaliteit als de after-marketonderdelen. De constructeurs voorzien immers een bepaald budget en Öhlins heeft zich daar aan te houden. Resultaat, grotere toleranties en een lager afwerkingniveau. Dat zorgt voor een duidelijk verschil met de high-end producten van het gamma.

Italië

De Italiaanse invoerder van Öhlins, Andreani, nam de ontwikkeling van de kits voor de Tmax voor zijn rekening. Het monteren van de schokdemper achteraan stelt niet echt een probleem. Na de demontage van de uitlaat is de vervanging erg snel uitgevoerd. Bij de voorvork is dat een ander paar mouwen. Een aantal onderdelen van de originele voorvork moeten immers aangepast worden. Je merkt dadelijk dat de materialen van uitstekende kwaliteit zijn. Het verschil met de originele schokdemper is duidelijk. De kwaliteit druipt er van af en het geheel ziet er erg “High-Tech” uit. In minder dan twee uur was de klus geklaard, maar de installatie van de cartridges werd wel even uitgesteld.

Budget

We waren erg benieuwd naar het verschil in rijgedrag met de Öhlins onderdelen. Er valt immers maar weinig aan te merken op de standaard onderdelen van de Tmax. Het is een eerlijk compromis tussen een comfortabel en een precies rijgedrag. De afstelling werd precies uitgevoerd zoals Andreani ze voorschrijft. Vanaf de eerste meters is het verschil duidelijk. De scooter reageert sneller, preciezer en je hebt meer controle. De ophanging is iets strakker, maar dat heeft zo goed als geen invloed op het rijcomfort. Kortom, de machine rijdt nog doeltreffender dan met de standaard onderdelen. Uiteraard is deze aanpassing niet gratis: kostprijs 1.100 € …


 

Advertentie
Advertentie
Advertentie