François Piette

5 JAN 2012

Renault Mégane 2012: opgefrist

Haal jouw microscoop maar boven, want de Renault Mégane heeft een minifacelift gekregen. Uiterlijk zijn de verschillen op zijn zachts gezegd beperkt. Maar wat de uitrusting en de motoren betreft, is de evolutie wel merkbaar. Ook de RS-sportversie werd herzien.

Led

De aanpassingen concentreren zich rond de voorkant, waar leds verschijnen voor de dagverlichting. Enkele accenten in glanzend zwart en chroom moeten het geheel ook wat meer klasse geven. Tot slot zien we nieuwe velgen en een interieur met nieuwe bekleding. Dat weegt allemaal niet zo zwaar door, denk je wellicht.

Motoren

De motoraanpassingen hebben een veel grotere invloed. De 1.5 dCi Energy heeft een hoger koppel (260 Nm) en een veel lager verbruik van 3,8 l/100 km (-12 %), goed voor een CO2-uitstoot van 95 g/km.

De 1.6 dCi 130 ligt nu ook onder de motorkap van de Mégane en levert 130 paarden en 320 Nm. Zijn verbruik bedraagt 4 l/100 km, de CO2-uitstoot 104 g/km.

Bij de benzines maakt de antieke atmosferische 1.6 plaats voor de nieuwe 1.2 TCe met 115 pk, een mooi vermogen voor deze cilinderinhoud. Het kleine benzineblok verbruikt 5,3 l/100 km, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 119 g/km.

Uitrusting

De Mégane heeft altijd al een goede verhouding tussen prijs en uitrusting gehad. De Collection 2012, zoals Renault deze facelift noemt, breidt de uitrusting uit met een vertrekhulp op hellingen, een waarschuwing bij het ongewild verlaten van de rijstrook, een achteruitrijcamera, een klimaatregeling met sensor die de luchtkwaliteit controleert en automatische activering van de groot- en dimlichten.

Mégane RS

Zoals verwacht profiteert de Mégane RS van de technische oplossingen die al toegepast werden op de beperkte serie RS Trophy, waardoor het vermogen stijgt met 15 pk. In totaal levert de motor nu 265 pk en een (eveneens verhoogd) koppel v an 360 Nm. Opdat je dat goed zou horen, werd gewerkt aan de uitlaat en het geluid in het interieur.

Wat de look betreft, verschijnen 18-duimsvelgen geïnspireerd op die van de Trophy-versie. Om de bestuurder te verzekeren dat hij niet met een banale Mégane diesel onderweg is, heeft het leder rode stiksels. Recaro-kuipzetels zijn nu leverbaar als optie. Tot slot brengt het optiepakket RS Design Rouge een rode bies aan op de F1-spoiler vooraan, de beschermstrips aan de zijkant en de achterspoiler.

Advertentie
Advertentie
Advertentie