François Piette

11 JAN 2013

Roadbook salon: paleis 6

Maar liefst vijf constructeurs staan in paleis 6. Ford, SsangYong, Volvo, Mitsubishi en Nissan presenteren er heel wat nieuwigheden.

Ford

Bij Ford mag je ‘opendeurdag’ letterlijk nemen in het geval van de B-Max. Deze compacte monovolume is uniek door zijn achterste schuifdeuren met ingebouwde middenstijl. Onder de motorkap ligt een 1.5, een 1.6 TDCi of een EcoBoost driecilinder benzine met 100 of 125 pk.

Deze motor drijft nu ook de Fiesta aan. Deze stadswagen kreeg een facelift en heeft nu een indrukwekkend radiatorrooster en meer technologische uitrusting. We vermelden ook nog de nieuwe Kuga, afgeleid van de Explorer SUV die al te koop is in de Verenigde Staten. Tot slot werd de Tourneo Custom herzien voor prestaties die een klassieke gezinswagen waard zijn.

SsangYong

De volledig verouderde Rexton die middelmatig presteerde, is eindelijk herzien. De Zuid-Koreaanse autobouwer geeft hem een nieuw gezicht en een nieuw hart, een tweeliter viercilinder diesel met 155 pk. Die motor drijft ook de meer overtuigende Korando aan, maar dan met 149 of 175 pk.

Volvo

De nieuwe V40 wordt in België geproduceerd en daar mogen we trots op zijn. De compacte Zweed bestaat ook met twee aparte gezichten: de sportieve R-Design of de avontuurlijke Cross Country. Een andere aantrekkingspool op de stand is ongetwijfeld de V60 Plug-In Hybrid. Die levert het vermogen van een sportwagen (ongeveer 280 pk) met een dieselverbruik van maar 1,9 l/100 km. Het geheim? Batterijen die je thuis kunt opladen. Ongetwijfeld een technologie met toekomst, maar momenteel nog erg duur.

Mitsubishi

Het Japanse merk overspoelt ons met nieuwigheden. De Space Star om te beginnen, een nieuwe stadswagen die al voorgesteld werd op het salon van Tokio eind 2011 en in Thailand geassembleerd wordt. Nog een belangrijke nieuwigheid is de Outlander, die op een volledig nieuw platform staat, lichter werd en aangedreven wordt door een diesel- of benzinemotor met telkens 150 pk. Tot slot is de ASX weer mee met zijn tijd dankzij een kleine facelift.

Nissan

Nissan gaf de originele kleine SUV Juke een flinke dosis doping. In de Nismo-versie levert hij maar liefst 200 pk. Die paarden worden losgelaten op de voorwielen (als je kiest voor de handgeschakelde versnellingsbak) of op alle wielen (met continu variabele automaat). Het uiterlijk van de Juke Nismo is wel zeer expliciet.

Advertentie
Advertentie
Advertentie