François Piette

19 JAN 2010

Salon van Brussel: de concepts (deel twee)

Het thema van het salon is “Heading for Tomorrow” of “Op weg naar morgen”. Veel constructeurs stellen dan ook elektrische concept-cars voor, want de elektrische auto is een directe oplossing voor de CO2-problematiek en de dalende petroleumvoorraad. Maar dé ideale oplossing bestaat niet. Laten we even de nadelen bekijken.

Stadsverkeer

De meeste puur elektrisch aangedreven auto’s hebben een autonomie van 150 tot 200 km. Voor de gemiddelde Belg mag dit weinig lijken, toch is dit voldoende om het overgrote deel van de verplaatsingen te dekken. We horen nochtans dikwijls dat de elektrische auto alleen bruikbaar is in de stad.
Met een klassieke stekker bedraagt de laadtijd tussen vier en tien uren. Trouwe lezers van Vroom.be zullen opmerken dat er speciale laadsystemen bestaan waarmee de batterijen weer opgeladen zijn in dertig minuten. Deze systemen mogen echter niet binnenshuis gemonteerd worden en worden dus naar de stoep verwezen. Thuis herladen zal dus altijd met de klassieke stekker moeten gebeuren.
Bovendien moet er een openbaar netwerk aangelegd worden voor diegenen die geen garage hebben. We kunnen ons moeilijk een stoep voorstellen vol met verlengkabels. Je zult dan maar op de achttiende verdieping wonen.
Een ander probleem is dat de autonomie van een elektrische auto zienderogen slinkt als je een snelheid van 120 km/u aanhoudt. Het ziet er dus naar uit dat we de elektrische auto niet veel buiten de stad zullen zien. Een weekendje naar de zee zit er niet meteen in. Dan lijkt een hybride een betere oplossing.

En waterstof?

Toen we de Mercedes B-Klasse op waterstof mochten testen, leek dit de ideale oplossing. Maar dan op lange termijn. BMW heeft ondertussen aangekondigd dat het onderzoek naar waterstofaandrijving op de lange baan geschoven wordt, maar Mercedes houdt vol. De auto verschilt niet veel van een gewone B-Klasse en het resultaat is verrassend goed. De auto is erg stil en accelereert erg vlot. De aandrijving levert 136 pk en herneemt uitstekend.
In het interieur vind je alleen een rem- en een gaspedaal terwijl de versnellingsbak één vooruit- en één achteruitversnelling heeft. Tijdens het accelereren voel je een constante en lineaire duw in de rug, een beetje zoals een vliegtuig dat opstijgt. Bij hoge snelheid is de motor snel buiten adem, maar dat is uiteraard erg relatief. Waterstofaandrijving lijkt een erg goede oplossing omdat het goedkoper is in gebruik dan een kleine diesel en de tank in maar twee minuten gevuld is. Maar dan moet het verdeelnet uiteraard voldoende ontwikkeld zijn.

De concepts op het salon:

Citroën Revolte, BMW Vision EfficientDynamics, Seat IBZ, Audi A1, Peugeot BB1, Renault Fluence Z.E./ZOE Z.E.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie