In het dieselgamma dat bestaat uit de 316d, 318d, 320d, 325d, 330d en 335d worden alleen de laatste twee aangedreven door een zescilinder. En niet zomaar de eerste de beste: een dikke drielitermotor die naargelang de versie een vermogen van 258 of 313 pk ontwikkelt. In deze test richten we onze aandacht op de laatste versie.
Panache bij de vleet
Heb je een hekel aan diesel? Hou je niet van plakkerige handen na het tanken en haat je bovendien het gerommel van deze mechaniek? Koop dan een paar handschoenen en laat je toch verleiden. Deze zescilinder is een waar plezier. Akkoord, hij heeft niet de zachte en heldere stem van zijn benzinebroertjes. Maar hij klinkt absoluut niet onaangenaam. Alleen bij stationair moet je je oor niet te luisteren leggen, dan hoor je wel wat ruw gekletter van de mechaniek.
Als de sportieveling in jou al wakker wordt van de 313 paarden, dan zal die helemaal verheugd zijn over het koppel van 630 Nm. De motor staat voortdurend paraat, bulkt van het koppel bij lage toeren en overklast bij hernemingen quasi alles wat rijdt. Meer nog: voor een dieselmotor klimt hij verbluffend graag in de toeren. Hij blaakt van gezondheid. Geen twijfel mogelijk: een grote motor in een ‘kleine’ auto staat altijd garant voor succes.
Perfecte automaat
Met zo’n motor onder de kap, maakt het niet veel uit in welke versnelling je rijdt. Dat komt goed uit, want BMW biedt alleen een automatische versnellingsbak aan. Een opmerkelijk exemplaar met acht versnellingen dat zacht en soepel schakelt bij een beschaafde rijstijl en snel reageert wanneer je de stand sport of sport+ selecteert.
Belachelijk verbruik
Allemaal goed en wel denk je wellicht, maar hoe zit het met het verbruik? Deze grote zescilinder verbruikt natuurlijk meer dan een gewone viercilinder. Dat is de prijs die je betaalt voor zijn kracht, karakter en panache. Met vierwielaandrijving en een cilinderinhoud van drie liter mag een 335xd niet hopen op 5 l/100 km, zoals in de 320d. Maar met een gemiddelde van ongeveer 8 l/100 km hoeft dit model zich niet te schamen voor zijn dorst. Zeker niet omdat een parcours met afwisselend gewone wegen en snelwegen beloond werd met een gemiddelde van 7,5 l/100 km. Voor een bolide met meer dan 300 pk is dat spectaculair.
Alleen xDrive
Terwijl de 330d de keuze biedt tussen achter- of vierwielaandrijving, is dat niet het geval voor deze 335d, die alleen beschikbaar is met xDrive-transmissie. Puristen zullen moord en brand schreeuwen en beweren dat een BMW een achterwielaandrijver moet zijn. Dat debat gaan we hier niet voeren, maar laten we zeggen dat we blij waren te mogen rekenen op de vier wielen om genoeg grip te vinden voor het koppel van 630 Nm op de vochtige Belgische wegen.
Weet ook dat het temperament van een achterwielaandrijver behouden bleef, want de achterwielen krijgen de voorkeur. Een heel zware rechtervoet in een bocht met een natte ondergrond, resulteert bijgevolg in een achtertrein die lichtjes uitbreekt. Door de xDrive-vierwielaandrijving is dat ‘glijden’ altijd geleidelijk en gemakkelijk te beheersen.
Comfort
Aangezien dit een moderne break is waar je een stevige duit voor betaalt, is het nodige comfort aanwezig. De schokdemping is vrij hard maar blijft comfortabel. De geluiddemping is opmerkelijk goed en laat het gebrul van de motor alleen door wanneer je er stevig tegenaan gaat. Uiteraard is er ook een hele reeks opties om jouw BMW om te toveren tot pakweg een concertzaal.
Prijzen
Met een basisprijs van 54.400 euro voor een 335xd Touring zou je bijna geloven dat deze BMW nog redelijk laag geprijsd is gezien het prestatieniveau, de automaat en de standaard vierwielaandrijving. Deze dieselraket legt 0 tot 100 km/u af in 4,9 seconden. Maar de prijs van de opties doet je al snel van mening veranderen. De standaarduitrusting kampt met enkele lacunes. Zo steeg de prijs van ons testmodel vlotjes boven 70.000 euro.
Dit is wel een (bijna) uniek aanbod. De concurrentie beperkt zich tot de Audi A4 3.0 TDI, maar met 272 pk kan die niet met de Beier concurreren op het vlak van prestaties. Bij Mercedes stopt de C-Klasse diesel 4-Matic bij vier cilinders en 204 paarden.
Conclusie
Met deze prijs kom je snel in de verleiding om te kiezen voor een berline van een hoger segment. Maar de combinatie van een compact koetswerk en een krachtige motor biedt hier een rijplezier dat we al bijna vergeten waren in deze politiek correcte tijden. Hierdoor geraak je snel gehecht aan de 335xd Touring. Voor een auto uit het jaar 2016 is dat een groot compliment. Wil je een compacte en sportieve break met een dieselmotor, zoek dan niet verder. Het is deze die je moet hebben.