of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Mercedes GLC 220 d 4MATIC, multi-inzetbaar!

Aanbod
1/26

Test: Mercedes GLC 220 d 4MATIC, multi-inzetbaar!

Test: Mercedes GLC 220 d 4MATIC, multi-inzetbaar!

Zonder op het eerste zicht te veel te raken aan de GLC, heeft Mercedes de kwaliteiten van het model op alle vlakken versterkt! Genoeg om van deze premium SUV een alleskunner te maken?

Geschreven door Vroom

10 November 2022

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Met zijn koetswerk dat eerder de rondingen heeft van een ‘C’ dan het hoekige lijnenspel van een ‘K’, nam de GLC in 2015 de fakkel over van de meer ‘kubistische’ GLK, met groot succes. En dat kwam niet als een verrassing: dankzij de groeiende populariteit van het SUV-silhouet is de GLC de afgelopen jaren uitgegroeid tot het best verkochte model in de Mercedes-catalogus! Is dat de reden waarom het Duitse merk met deze nieuwe generatie een overduidelijke visuele band wilde behouden met de GLC van de eerste generatie?


Dynamischer

In elk geval behoudt de nieuwe GLC vanbuiten een vrij gelijkaardige stijl die de vaste klanten niet van de wijs zal brengen, met ook afmetingen die gelijkaardig zijn aan die van zijn voorganger. Het nieuwe model heeft iets meer dynamische proporties, een 6 cm langer koetswerk (4,72 m), een licht verlaagd dak (-4 mm) en een gelijkaardige breedte (1,89 m). Zijn dynamische inborst komt nog duidelijker naar voren als je kiest voor de AMG Line-versie, zoals ons testmodel, die een specifieke en meer expressieve grille heeft.

Onberispelijke afwerking…

De generatiewisseling is echter veel duidelijker zichtbaar eens je in de auto stapt. Het dashboard is modern, met twee grote schermen (12,3 duim en 11,9 duim) en de nieuwste generatie van het Mercedes MBUX infotainmentsysteem. Hoewel er heel wat functies zijn die natuurlijk ook enige gewenning vragen, moet gezegd worden dat de ergonomie van het hele systeem uiteindelijk heel intuïtief is.

Het is onmogelijk om alle functies van het systeem in detail te beschrijven, zo indrukwekkend zijn de technologische mogelijkheden. Maar laten we zeggen dat we in het dagelijks gebruik vooral de efficiëntie van het navigatiesysteem met 'augmented reality' (dat echte beelden van de omgeving gebruikt, gemaakt door een camera, en daar navigatie-instructies aan toevoegt), de precisie van de 360°-beelden tijdens het manoeuvreren, de leesbaarheid van het zeer complete head-up display... maar ook de mogelijkheid om bij gelegenheid met 'natuurlijke spraak' te praten met de 'Hey Mercedes' stemassistent.


royale stilte…

Algemeen gesproken valt ook de uitstekende afwerking van het geheel op en de grote zorg die besteed is aan de geluidsisolatie van het interieur. De stilte die heerst aan boord is indrukwekkend, zelfs in ons testmodel uitgerust met een dieselmotor. Deze nieuwe generatie GLC krijgt dan ook een nog efficiëntere aerodynamica. De luchtweerstandscoëfficiënt is verlaagd tot 0,29, tegen 0,31 voor zijn voorganger.

... en veel binnenruimte

Met zijn nieuwe proporties is de GLC nog praktischer. Er is veel ruimte op de achterbank (vooral voor de buitenste inzittenden, zoals vaak het geval is in dit segment) en de bagageruimte is met nog eens met 50 liter gegroeid tot maximaal 600 liter. Tenminste op de 48-volt hybride versies zoals deze, die een grote opbergruimte bieden (met een praktische opvouwbare bak) onder de koffervloer. Maar zelfs de plug-in hybride varianten bieden nog steeds 400 liter ruimte, ondanks hun (zeer!) royale 31,2 kWh batterij die zich onder de laadvloer bevindt.

Toonaangevende demping

Net zoals zijn voorganger kan ook de nieuwe GLC uitgerust worden met de AIRMATIC luchtdemping, een zeldzame functie in dit segment. En dat zorgt ervoor dat deze SUV van het merk met de ster een indrukwekkend scala aan karakters kan bieden, afhankelijk van de gekozen modus: uiterst comfortabel, sportief of zelfs avontuurlijk indien nodig, dankzij de mogelijkheid om de bodemvrijheid te verhogen in de 'Offroad' modus.

Onverwacht wendbaar

Het andere geheime wapen dat de rijervaring van de nieuwe GLC verbetert, is de optie van vierwielsturing. De sturende achterwielen maken de GLC uiterst wendbaar bij het manoeuvreren (met een draaicirkel van slechts 10,9 m) en haarscherp in scherpe bochten. Maar ze zorgen ook voor een grote stabiliteit in snelle bochten, waardoor de GLC de indruk wekt altijd uit te blinken ‘zonder zich in het zweet te werken’, zelfs bij een sportievere rijstijl.

Indrukwekkende zuinigheid

Qua aandrijving wordt deze nieuwe generatie van de GLC nu enkel nog aangeboden met geëlektrificeerde motoren: hetzij als lichte 48-volt hybride, hetzij al plug-in hybride. Steeds wordt daarbij een 2.0 liter viercilinder (benzine of diesel) gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met 9 versnellingen (9 G-TRONIC) en vierwielaandrijving (4MATIC). In het geval van ons testmodel, een GLC 220 d 4MATIC, levert de 2.0 liter dieselmotor 197 pk en 440 Nm, en wordt hij bijgestaan door een 23 pk en 200 Nm sterke 48-volt start-alternator. Dit zorgt voor meer dan toereikende prestaties (0 tot 100 km/u in 8 seconden). Maar het is vooral zijn vermogen om zeer regelmatig met de verbrandingsmotor uitgeschakeld te rijden die gewaardeerd zal worden, iets wat mogelijk gemaakt wordt door de royale dimensionering van zijn geëlektrificeerde gedeelte. In de Eco-stand kunnen we daarbij een reëel verbruik verwachten dat in de buurt komt van het WLTP-gehomologeerde verbruik van 5,2-5,9l/100 km (136-155 g CO2/km) bij vlot verkeer. Met zijn 62 liter grote tank kan de GLC 220 d 4MATIC dus makkelijk de symbolische grens van 1.000 km overschrijden! Niet slecht voor een auto van dit formaat die zo luxueus is uitgerust en beschikt over vierwielaandrijving...

Hoeveel kost hij?

Met zijn instap-benzine met lichte hybridekuur (200 4MATIC) die beschikt over 204 + 23 pk, heeft de GLC een vanafprijs van € 57.475 in de ‘Business Line’-uitvoering. De prijs stijgt naar € 58.685 voor de 220 d, zoals ons testmodel. Maar reken op een catalogusprijs van € 65.461 voor een GLC met dit blok in de hier getoonde AMG Line-uitvoering. Ter info: de prijs van de eerste plug-in hybride (GLC 300 e 4MATIC) in de catalogus, met een gecombineerd vermogen van 313 pk, begint bij € 72.358 in de Business Line-uitvoering. Daarnaast moet je natuurlijk een keuze maken uit de opties in de catalogus om de uitrusting aan te vullen volgens je precieze wensen. Maar weet dat Mercedes zijn nieuwe GLC een royaler standaard uitrustingspakket geeft dan in het verleden en dat ook de lijst van pakketten en individuele opties bewust vereenvoudigd werd.

Ons verdict

Ruim, comfortabel, dynamisch, hoogtechnologisch en daarnaast ook zuinig… het is moeilijk om niet te vallen voor de charmes van de nieuwe GLC, zelfs met zijn 220 d instap-dieselmotor. Zonder te vergeten dat hij, als dat nodig is, ook zijn mannetje kan staan op onverharde wegen. En dat terwijl zijn concurrenten zich meer op hun gemak voelen op het asfalt. 

Vroom

Vroom

Advertentie

Koop een Mercedes GLC of vergelijkbare auto

Mercedes

GLC 250

29 699 €

2018

85 170 km

Benzine

211 pk

Automaat

159 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLC 250

31 499 €

Prijs Prijs

2019

87 744 km

Benzine

211 pk

Automaat

214 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLC 300

37 899 €

Prijs Prijs

2020

89 730 km

Hybride

306 pk

Automaat

50 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLC 250

29 990 €

2017

65 169 km

Benzine

211 pk

Automaat

152 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way

Mercedes

GLC 350

29 990 €

2017

78 000 km

Hybride

211 pk

Automaat

59 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

Mercedes

GLC 220

34 999 €

Prijs Prijs

2019

58 157 km

Diesel

194 pk

Automaat

140 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

GLC 200

54 750 €

2023

10 924 km

Benzine

204 pk

Automaat

170 g/km

date

GMS Mercedes-Benz Tienen

Tienen

date

Car-Pass

Mercedes-Benz Certified

Mercedes

GLC 300

42 995 €

Prijs Prijs

2023

61 138 km

Hybride

313 pk

Automaat

52 g/km

date

Dex

Hooglede

date

-