Arnaud Henckaerts

20 FEB 2023

Toyota en Suzuki werken aan een mini‑sportwagen!

Volgens de geruchten uit Japan zou hij een compacte middenmotor krijgen en minder dan € 20.000 kosten.

Een pk-monster of een exclusieve bolide: fun verzekerd, maar vaak heb je wel een dikke portefeuille nodig voor de aankoop, de verzekering, de benzine en het onderhoud. Dat het ook anders kan, bewijzen nicheconstructeurs zoals bijvoorbeeld Caterham met zijn lichte ‘170’. Maar ook de prijzen van dat soort speelgoed stijgen, en het is niet meteen geschikt voor dagelijks gebruik. Misschien komt Toyota wel met een oplossing, in samenwerking met Suzuki en Daihatsu.

Japanse Smart Roadster

De drie Japanners zouden immers werken aan een compacte en betaalbare sportwagen met middenmotor. Het meest recente voorbeeld daarvan is de nooit bij ons gecommercialiseerde Honda S660 (een moderne versie van de Honda Beat) of nog de Smart Roadster die wel hier te koop was. Voor de meest recente voorbeelden van het trio dat nu zou werken aan een nieuwe mini-sportwagen moeten we al verder terug in de tijd, met de Suzuki Cappuccino of de Daihatsu Copen, die echter geen middenmotor kregen, of de Toyota MR van eind de jaren ‘90. Hoe de nieuwkomer er dan uit moet zien? Doe ons maar iets wat lijkt op de Toyota S-FR concept of de Suzuki Vision Gran Turismo (hoewel die allebei hun motor voorin hebben).

Het nieuwe model zou volgens het Japanse Best Car, dat ook een Prius GRMN voorspelt, uitgerust zijn met een 120 pk sterke 1 liter driecilinder net achter de twee kuipzeteltjes en nauwelijks groter zijn dan de gemiddelde stadswagen. Maar niet zo klein als een Kei car – dan zou de cilinderinhoud ook beperkt zijn tot 660 cc. Bovendien zou hij in Japan een vanafprijs krijgen die onder de € 20.000 euro ligt! Als het te goed klinkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook, maar zou een betaalbaar alternatief voor de toekomstige Mazda MX-5 of een moderne Japanse Smart Roadster (met handbak dan wel) niet mooi zijn?

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie