all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/4

Vergeten model: Hispano-Suiza J12, totale extravagantie met een 11,3 liter grote V12!

Een V12 met een longinhoud van 11 liter, een gewicht van bijna 2,5 ton en een prijskaartje waarvoor je een statig huis kan kopen… of twee exemplaren van de Rolls-Royce Phantom III! De Hispano-Suiza J12 is zonder twijfel hét model van de superlatieven!

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

24 Maart 2022

Advertentie

In de absolute topregionen van het luxesegment kunnen maar weinig merken zeggen dat ze ooit winstgevend geweest zijn. Zelfs Bugatti beet zijn tanden stuk op de ongelooflijke Royale! Hispano Suiza lanceerde zijn J12 in 1931, en de conjunctuur zat niet mee: de wereldwijde economische situatie is slecht en er zijn al heel wat prestigieuze auto’s op de markt die moeite hebben om kopers te vinden. Waarom dan zo’n avontuur beginnen? Gewoonweg om te tonen wie de baas was!

Synoniem voor uitzonderlijkheid

Hispano-Suiza schittert als nooit tevoren bij de voorstelling van zijn J12. De van een vliegtuigmotor afgeleide V12, ontworpen door Mark Birkigt, onderscheidt zich door zijn grote cilinderinhoud (9,4 liter voor de eerste versie, en vanaf 1937 zelfs 11,3 liter) en zijn uitzonderlijke verfijning. De uitlaatlijn telt trouwens een indrukwekkende hoeveelheid dempers om alle motorgeluid weg te filteren! Nog een kenmerk van de motor: omdat hij afgeleid is van technologie uit de luchtvaartsector, blinkt hij uit door zijn betrouwbaarheid!

Geen enkel lek

De journalisten en anderen die de J12 testten, waren unaniem: Deze Hispano-Suiza is een meesterwerk, ondanks zijn hoge gewicht en zijn bak met drie versnellingen. Het verhaal gaat trouwens dat het model zo goed gebouwd was, dat de autobouwer een wit blad onder de auto legde om te bewijzen dat er geen druppel olie lekte! Uitzonderlijk in die tijd...

Hij ging vooruit en remde stevig!

Zoals dat de gewoonte was in die tijd, werd het chassis van Hispano aangekleed door de beste koetswerkbouwers: Figoni & Falaschi, Vanvooren, Chapron, Saoutchik… Met zijn somptueuze koetswerkvormen en meer dan twee ton aan staal, leer en chroom, kon deze elegante mastodont een kruissnelheid halen van meer dan 160 km/u. Zelfs het remmen ging vlotter dan wat men in die tijd gewoon was, dankzij een bijzonder efficiënt bekrachtigd remsysteem. 

Vandaag?

Als symbool van een vergeten tijdperk, en in 1938 gestopt om de oorlog voor te bereiden en ervoor te zorgen dat het merk zich kon concentreren op de luchtvaart, is de Hispano-Suiza vandaag nog altijd even majestueus. De zowat honderd gebouwde exemplaren wisselen amper van eigenaar, en de prijs start in dat geval boven de grens van het half miljoen euro. Het exemplaar dat je hier ziet, werd trouwens in 2014 verkocht bij Artcurial voor een miljoen euro...


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Foto’s: Artcurial

Advertentie